A kutatás szerint 36-ról 38 százalékra emelkedett a nagyobb forgalmat elkönyvelő cégek aránya, miközben ugyancsak két százalékkal (24-ről 22 százalékra ) csökkent azok aránya, akiknek csökkent az ünnepi forgalma. A válaszadók 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott az ünnepi forgalma 2012-ben, ami megegyezik az előző évi adatokkal. Ezzel összességében 2009 karácsonya óta nem volt ilyen jó eredménye a kkv-knak, ám ez még mindig jóval elmarad a válság előtti időszaktól - kommentálta a felmérés eredményeit Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Ahogy az korábban a Napi Gazdaság megírta a december a válság kezdete óta folyamatosan veszít az egész éves pozíciójából. A válság előtt a teljes kiskereskedelmi forgalom 25 százaléka képződött az év utolsó hónapjában, mára azonban 20 százalék körüli szintre csökkent ez az arány, aminek az az oka, hogy általában a szenteste utáni első kereskedelmi napon indulnak a nemzetközi láncok akciói, amire a fogyasztók ma már nemcsak számítanak, de fel is készülnek. A decemberi, nem ajándékozáshoz kapcsolódó költések jelentős része januárra terelődött, emiatt a válság utáni időszaktól kezdve a gyér forgalmi környezetben is rendre jó adatokat képes felmutatni az év első hónapja.

Marketinggel és online kereskedelemmel hízik a forgalom

A Marketing Commando kutatása szerint egyre több kiscég gondolja úgy, hogy érdemes költeni a marketing tevékenységre, legalábbis ezt mutatja, hogy 46-ról 58 százalékra nőtt a karácsonyi szezonban intenzívebben reklámozó cégek száma, miközben 47-ről 34 százalékra csökkent azok aránya, akik ugyan annyit költöttek marketingre, mint egy évvel korábban. Az intenzívebb marketinget folytató cégek 58 százaléka ért el nagyobb forgalmat, mint egy évvel ezelőtt. 27 százalékuk megtartotta a tavalyi szintet és 18 százalékuk forgalma csökkent. Ezzel szemben a kevesebbet marketingező cégek 33 százalékának csökkent a karácsonyi forgalma az előző évhez képest, míg 39 százaléknak stagnált és csak 28 százalékuk könyvelt el forgalomnövekedést a 2011-es ünnepi szezonhoz viszonyítva.

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a karácsony során is az internet, a válaszadók 59 százalékának származott forgalma a világhálóról, 41 százalékuk csak offline forgalmat bonyolított. A megkérdezettek 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a karácsonyi forgalma fele-fele részben származott az internetről és offline, 16 százalék válaszolta azt, hogy a megrendelések negyede érkezett online. A válaszadók viszonylag magas arányban, 29 százalék válaszolták azt, hogy megrendeléseik legalább háromnegyede online érkezik ami jelzi, hogy az online marketing széles körben terjed a kisvállalatok körében.