Nem csúszik az olcsó sör

Negyedével-ötödével esett vissza az év eddig eltelt részében a lapunk által megkérdezett kis sörfőzdék forgalma a tavalyihoz képest. Új piaci belépők nemigen vannak, a régiek fogyatkoznak.
NAPI, 2009. augusztus 19. szerda, 07:32

A Napi Gazdaság cikke

A kilencvenes évek közepén 340 kisüzemi sörfőzde volt Magyarországon, ma maximum 50-55 lehet - mondta a Napinak Vaskó György, a 35 tagot számláló Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke. Hozzátette: a házi sörök gyártása Kelet-Magyarországra tevődött át, miután a nyugati területek magasabb vásárlóerejére alapozva a kistermelők elkövették azt a hibát, hogy a nagy gyártókkal akartak versenyezni. Bő egy évtizede még a kicsik látták el a magyar sörpiac fél százalékát, ami mára - a gyártók számával párhuzamosan - közel a hatodára esett vissza. Új főzdék telepítéséről nem tud az elnök, de a már működő egységek modernizálása is csak elvétve fordul elő. Vaskó szerint ma egy napi 1300 liter kapacitású üzem korszerűvé tétele 80 ezer, egy teljesen új telepítés pedig akár 350 ezer eurónak megfelelő összegbe is kerülhet, csak a gépek beszerzési árát tekintve.


Fejér megyében egy évvel ezelőtt még négy nagyobb házisör-üzem működött, mára azonban egyedüliként maradt meg a Zámolyi Sört gyártó K-SZ Serfőző Bt. - tájékoztatott Szalai Imre üzemvezető. Esetükben a forgalom csökkenését kompenzálni tudta a megszűnő konkurencia piacainak részbeni megszerzése. Szalai szerint a legtöbb csődhelyzetbe került gyártó alapvető problémája az egy lábon állás volt: kizárólag sörértékesítésből nem lehet megélni. Hasonló véleményen van Rizmajer József, a Szebeni Ászokat gyártó Rizmajer és Társa Kft. tulajdonosa, aki lapunknak elmondta: saját hálózat vagy sörözők nélkül nagyon nehéz talpon maradni. A cég forgalma 20 százalékkal esett vissza idén, legnagyobb mértékben a tőlük vásárló vendéglők helyzete következtében - tette hozzá Rizmajer, aki ez évben már nem is vár javulást. Mintegy negyedével csökkenő forgalomról számolt be lapunk kérdésére a Mister Sörház vezetője, Mucsi Zsolt is.



A literenként 200 forintba kerülő ital olyan kevésbé tehetős rétegeket céloz meg, amelyek az átlagosnál is jobban érzik a válságot - mutatott rá az iparág egyik problémájára Mucsi. (Az iparág vezető szereplőit tömörítő Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint az év első felében 5 százalék volt a kibocsátás csökkenése, ami az év végére elérheti a 10 százalékot is.) A Budapesten tíz saját sörözőt üzemeltető gyártó szerint a forgalom visszaesését némileg kompenzálta az egyik legfőbb alapanyag, a maláta árának egy évvel korábbihoz képest közel 20 százalékos visszaesése, azonban a közüzemi költségek növekedése az előny nagy részét semmissé tette.


A válságból kivezető út a minőségi házi sör számára a vendéglátással való szorosabb integráció illetve az önkormányzatokkal történő összefogás lehet - véli Vaskó, aki szerint az egyes városokhoz kapcsolódó rendezvények, sörversenyek elégedett vendégei a legjobb reklámhordozók.

HOZZÁSZÓLÁSOK