BUX
38085

Nemzetközi bírálat az Origo vezetésének - Távozik a főszerkesztő-helyettes is

A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi újságíró szervezet bírálja az Origo hírportál főszerkesztőjének leváltását, illetve a tervezett reklámadót, miután azzal a szervezet szerint a kormány nyomás alá akarja helyezni a kritikus médiumokat. Közben a hvg.hu azt írta, hogy szerdán felmondott az Origo főszerkesztő-helyettese, Pethő András is, akinek Lázár János milliós hotelszámláiról írt cikkei is hozzájárulhattak ahhoz, hogy hétfőn este menesztették a lap főszerkesztőjét, továbbá a portál úgy értesült, mások is hasonló lépésen gondolkodnak.

MTI, Napi.hu, 2014. június 4. szerda, 17:18

Az RSF elnökségének szóvivője szerdán Berlinben kiadott közleményében kiemelte, hogy Sáling Gergő eltávolítása "súlyos csapás a magyarországi független újságírásnak, és nem jó jel az ország további fejlődését illetően".  Astrid Frohloff szerint a magyar kormány a legutóbbi választási győzelme után "nyilvánvalóan újabb kritikus hangokat akar elnémítani, és a civil társadalmat is korlátozni akarja".

Az RSF állásfoglalást kért az Origo tulajdonosa, a Magyar Telekom Nyrt. német anyavállalatától, a Deutsche Telekom AG-től, amely közölte, hogy a személyi változás egy belső szerkezeti átalakítás eredménye, és erre a folyamatra a német társaság "nem gyakorolt befolyást".

Az RSF a tervezett reklámadót is bírálta. A szervezet szerint a kormány a tervezett adóval nyomás alá akarja helyezni a kritikus médiumokat.

A főszerkesztő-helyettes is távozik

Szerdán Pethő András főzserkesztő-helyettes is felmondott az Origo vezérigazgatójánál, Vaszily Miklósnál, miután hétfőn vélhetően politikai nyomásra menesztette Sáling Gergő főszerkesztőt. A hvg.hu információi szerint nem ő volt az utolsó, a szerkesztőség több tagja fontolgatja a távozását a főszerkesztő eltávolítása miatt.

A hvg.hu szerint már korábban is megpróbált a Fidesz-kormány az Origo tulajdonosán, a Deutsche Telekomon keresztül "odahatni", amikor számukra érzékeny témákkal foglalkozott a portál, illetve állítólag azt is zokon vették, hogy Origo is szolidaritást vállalt a Fidesz választási központjából kizárt újságírókkal, de az utolsó cseppet Pethő András Lázár János milliós hotelszámláiról írt cikke, illetve az ezt megelőző per jelentette az adatok megszerzéséért.

Pethő András 2005 óta dolgozott az Origónál, korábban a Hírek rovatot vezette, illetve felelős szerkesztő volt, egy külföldi ösztöndíj elnyerése után pedig tavaly az Egyesült Államokban a Washington Postnak is írt. 2012-ben Soma-díjat nyert oknyomozó munkájáért.

Az Origo kedden azt kommunikálta, hogy "a változó médiafogyasztási szokásokhoz alkalmazkodva nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni az integrált tartalom-előállítás stratégiájának megvalósítására", és ezért szükséges az átszervezés, cáfolva a politikai ráhatást. A Kettős Mérce viszont a sajtószabadságot féltve tüntetést szervezett a szerkesztőség elé. Több ezren vonultak - egyben a reklámadó, valamint a civil szervezetek feketelistázása ellen is demonstrálva - az Origo Dob utcai székházától a Kossuth térre.