Első körben akár ötven új autót is vehet a kormány. Megjelent ugyanis a központosított közbeszerzéseket lebonyolító, illetve a Miniszterelnökség és a minisztériumok ellátását végző Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) közbeszerzési felhívása új autók vásárlására, amelyből kiderül, hogy legalább 42 járművet szereznek be, de a mennyiség a beszerzés során legfeljebb 19 százalékkal, azaz 8 darabbal növelhető. Az autókat 150 nap (mintegy 5 hónap) alatt kell majd leszállítania a nyertes gyártónak vagy forgalmazónak; az ajánlati határidő március 20., a KEF a legalacsonyabb ár alapján választ az ajánlatok közül, előleget nem ad, és forintban fizet.

A kormány egy január 20-i határozatában 461,5 millió forint átcsoportosítását rendelte el az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) 2014. évi kötelezettségvállalással nem terhelt költségvetési maradványából. Az MTI januári kérdésére, mire fogják költeni az összeget, az NGM azt közölte, hogy a KEF 40, különböző kategóriájú személygépkocsi beszerzését tervezi. Ehhez képest a napokban megjelent közbeszerzési kiírás szerint legalább 42, de legfeljebb 50 darab új autót vásárolnak. Negyven autóval számolva az átlagár 11,5 millió forint, amiből már egy jó felszereltségű járművet lehet venni. Hogy végül mennyit fognak fizetni az autókért - esetleg kevesebbet, vagy más forrással kiegészítve többet -, a közbeszerzésen adott árajánlatok alapján dől el.

Felső-közép, 8. kategóriába sorolt autóból (az autóbeszerzésekre meghatározott állami normatíva az alsótól a felsőig kilenc kategóriába sorolja a személyautókat a műszaki tulajdonságok és felszereltség alapján) összesen 26 darabot, felső-közép 7. kategóriásból 8 darabot, és szintén legalább 8 darabot vásárolnak 4. kategóriába sorolt egyterű autóból (az állami normatíva az egyterűeknél 1-5. kategóriát határoz meg).

A szállítandó 42 autó, ami 8 darabbal több lehet:

  • 24 darab felső-közép, 8. kategóriájú, összkerékhajtású, automata váltós, 4 vagy 5 ajtós személygépjármű, további 2 darab ezekkel a 8. kategóriájú, 4 vagy 5 ajtós autókkal azonos típusú és felszereltségű személygépjármű 5 ajtós kombi karosszériával,
  • 8 darab felső-közép, 7. kategóriájú elsőkerék-hajtású, automata váltós, 4 vagy 5 ajtós személyautó,
  • 8 darab 4. kategóriájú egyterű összkerékhajtású, automataváltós, 4 vagy 5 ajtós autó.

A Skoda Superb volt eddig a kedvenc

A KEF legutóbb 2014 márciusában szerzett be vezetői autókat, 25 darab felső-közép (7. és 8. kategória) és kettő alsó-közép kategóriába sorolt járművet a Porsche Hungaria Kft.-től (egyedüli ajánlattevőként), bruttó 189 millió forintért. Így egy autóra átlag 7 millió forint jutott; az összeg tartalmazta a forgalomba állítás költségeit, az adókat és biztosításokat is. Az Orbán-kormány 2011-ben cserélte le a miniszterek és államtitkárok autóinak nagy részét Skoda Superbekre, mintegy 600 millió forintért 97 autót vettek.

Magyarországi autókat vesz a kormány?

A Totalcar nemrég sorra vette, hogy milyen autók közül választhatna a kormány, ha az itthon gyártott járművek közül választana legfeljebb 11,5 milliós árral számolva. A győri Audik közül a dízelmotoros és automata váltós Audi A3 Limousine megfelelő választás lenne, a 110 lóerős, 1.6 TDi hétfokozatú váltóval 7,97 millió, a kétliteres, 150 lóerős, hatfokozatú váltós 8,66 millió forintba kerül listaáron. A legmagasabb felszereltséggel az Ambiente modell vásárolható 9,28 millióért .
A kecskeméti Mercedesek közül a Mercedes CLA 136 lóerős, dízelmotoros 200 CDI változata 9,5 millióért, hétfokozatú automatával 10,68 millióért vihető kedvezmény nélkül.
Az esztergomi Suzuki gyárból a Totalcar megemlíti a Suzuki kisméretű szabadidő autóját, az SX-4 S-Crosst, amelyből az összkerékhajtású, napfénytetős GLX dízel típus, start/stop rendszerrel 8,5 millió forintért elvihető.
A szentgotthárdi gyárában motorokat gyárt az Opel, ha a motorja miatt választja ezt a gyártmányt a kormány, akkor a Totalcar szerint szóba jöhet egy négyajtós Astra, a nálunk készült, 115 lóerős, 1.6-os dízel motorral, hatfokozatú automatával, ami 5,69 millió forintról indul, a szükséges felszereltséggel 6,36 milliót kóstálhat.
A nem itt gyártott, azonban ideális politikus-autók között a szakportál továbbra is javasolja a Skoda Superbeket, a dízeles és automata váltós autók közül a 105 lóerős, 1.6-os 7,71 milliótól, a legerősebb 170 lóerős, kétliteres 8,93 milliótól kapható. Extrákkal az Elegance kivitel 11,03 millióról indul. Ajánlják még a Nissan Pulsart vezetői felszereltséggel 7,23 millióért, a Volvo legnagyobb limuzinját, az S80-ast, 115 lóerős dízelmotorral 10,18 millióért, valamint a minisztériumok közötti ingázásra megfelelő lehet a benzin-elektromos Toyota Prius is, 8,8 millió forinttól, ami bőrüléssel, feláras fényezéssel 11,25 millióért vihető.

Ez csak az első ütem

A KEF az amortizálódott gépjárműpark cseréjének első ütemét valósítja meg a beszerzéssel; ezeket az autókat előreláthatóan a nyáron állítják üzembe - közölte januárban az NGM. A tárca szerint az állami vezetők egy részének szolgálati gépjárművei elöregedtek, átlagosan 9-10 évesek, futásteljesítményük magas, átlagosan 260-400 ezer kilométer, ezért megnövekedtek az autók karbantartási, generál-jellegű és váratlan meghibásodásból adódó javítási költségei. A ráfordítások mellett ezen autók további használata komoly üzemeltetési és üzembiztonsági problémákat is jelent - írta a minisztérium.

Mely forgalmazók pályázhatnak?

A most kiírt közbeszerzésen a referenciakövetelmények nem mondhatók szigorúnak, a kért járműkategóriák szállításából az elmúlt három évben legalább 31 darabot és nettó 86 millió forintos forgalmat kell igazolniuk a pályázó gyártóknak, forgalmazóknak. Emellett az autók fogyasztására és károsanyag kibocsátására vonatkozóan határozott meg a KEF maximum értékeket. Egyéb követelményeket a pályázati dokumentáció tartalmaz, ehhez azonban csak a pályázók férnek hozzá.

Az ajánlattevőknek a járművekre legalább 4 év vagy 200 ezer kilométerig teljes körű garanciát kell vállalniuk, valamint a karosszéria átrozsdásodására vonatkozóan 12 éves garanciát.

Autóbeszerzés-paraméterek
kombinált tüzelőanyag fogyasztása (max.)károsanyag kibocsátás (max.)
Felső-közép, 8. kategória7 liter/100 km180 g/km
Felső-közép, 7. kategória6 liter/100 km160 g/km
Egyterű 4. kategória9 liter/100km250 g/km
Forrás: Közbeszerzési Értesítő