Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke kérdésünkre elmondta: tekintettel arra, hogy a költségvetés zárószavazása még messze van, korai lenne a regisztrációs adó csökkentését beharangozni. Annyi azonban elmondható, hogy az évek óta tartó patthelyzetben mintha előrelépés lenne tapasztalható. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Gémosz idén is többször javasolta a lépést, a törvényalkotó pedig elfogadni látszik a szövetségek szakmai érveit. Gablini hozzátette: két éve próbálják elérni, hogy a regisztrációs adó maximuma csökkenjen 1,2 millió forint közelébe. A szakember azzal érvelt, hogy ennyit még befizetnének a nagy értékű autót vásárlók, ennél magasabb összeg esetén azonban - ami jelenleg a 3 millió forintot is meghaladhatja használt gépkocsi, és a 2 millió forintot új jármű esetén - már "megéri" külföldön, például Szlovákiában megvásárolni és üzembe helyezni az autókat.

Növekvő piac, nagyobb bevételek

A Gémosz álláspontja szerint a regadó 1,2 millió forint közelébe leszállított maximuma esetén azon túl, hogy nőhetne a Magyarországon eladott autók száma, még a költségvetés bevételei is emelkedhetnének. A szövetség számításai szerint az évente megközelítőleg 160 ezer új autó közül 10 ezret - ezek mind nagy értékűek - külföldön vásárolnak meg és hoznak forgalomba a magyarok, egy 1,2 milliós regadó-maximummal azonban ebből 8 ezret "itthon lehetne tartani". A szakember rámutat, a kormányzat korábbi álláspontjában - miszerint az 1,2 milliós maximum szociálisan nem állja meg a helyét - most mintha változás állna be, ennél többet azonban még korai lenne mondani. Szerinte érdemes még hangsúlyozni azt is, hogy a külföldön megvásárolt nagy értékű autóknál az áfabevétel a külföldi költségvetésbe folyik be, így a magyar költségvetés autónként akár 4-5 millió forintos bevételtől is eleshet. Ha ezt az összeget beszorozzuk a föntebb említett 8000-el, akkor látszik, hogy minden valószínűség szerint a büdzsé is jól járna az adócsökkentéssel - véli Gablini.

Zöld út a zöldeknek

Az MGE és a Gémosz másik javaslata szerint - melyben ugyancsak szakmai egyetértés felé közelítenek az álláspontok - a környezetbarát autók esetében alacsonyabb lehetne a regisztrációs adó. Ez a gyakorlat megfelelne az Európai Unió által megfogalmazott irányelveknek, mely szerint szennyezésarányosan kellene megfizetni a regadó egy részét, mintegy 25 százalékát. Gablini elmondta, hogy amennyiben valóban csökkenne a regisztrációs adó, az önmagában nem lendítené fel jelentősen az autópiacot, az évek óta tartó zsugorodást azonban megállíthatná.

A PM cáfol

A benyújtott adócsomagban ugyan nincs benne a regisztrációs adó változtatása, ám november közepéig még a parlament elfogadhatja az esetleges változtatást, így elvileg január 1-jétől akár módosulhatnak is a feltételek. Az viszont nem ad okot túlzott optimizmusra, hogy a Pénzügymnisztérium sajtóreferense megkeresésünkre közölte: nem tervezik a regisztrációs adó csökkentését.

Hogy áll a régiós piac?

A kelet-európai régió országaiban bővült a újautó-piac, egyedül hazánkban volt visszaesés - derül ki a JATO Dynamics adataiból. A Csehország, Észtország, Horvátország, Lettország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Szerbia és Monetenegró, Szlovákia, Szlovénia, Románia és Ciprus autópiacán összesen 655 322 darab új gépkocsi kelt el, ez bő 10 százalékos bővülésnek felel meg. A mennyiséget tekintve Lengyelország az első, ahol az egy évvel korábbihoz képest 25 százalékkal több, összesen közel 150 ezer új személygépkocsi talált gazdára. Románia nagyjából hasonló adatokkal szerezte meg a második helyet, keleti szomszédunknál 146 292 új autót adtak el, ami 24,6 százalékos növekedést takar. Bár Magyarország ebben az összevetésben a harmadik, az első hat hónap során elkelt 84 737 új autó több mint 10 százalékos piacszűkölésnek felel meg. A Magyar Gépjárműimportőrök adatai szerint egyébként valamivel nagyobb volt a visszaesés: a szervezet adatai szerint 85 710 darabos eladás 12,2 százalékos csökkenésnek felel meg.

Kis balti piacok, nagy tempó

A bővülést figyelembe véve amúgy az igen kis piacnak számító Lettország viszi a prímet, 52,9 százalékos növekedést felmutatva, a második Litvánia 45,7, a harmadik pedig Észtország 33 százalékos többlettel. Nasir Shah, a JATO illetékes vezetője a számokat kommentálva kijelentette: "napjainkban közép-kelet-európai piacok az öreg kontinens teljes autópiacának sztárjátékosai. Bár a teljes volumenek tekintetében ezek a piacok még elmaradnak Nyugat-Európától, a régióban tapasztalható általános gazdasági erősödés és az ezzel szorosan összefüggő folyamatosan javuló vásárlóerő további növekedéseket fog eredményezni".

A Dacia Logan a sztár

A térségben a legkedveltebb márka a Skoda, amely 13 százalékkal 84 ezerre növelte eladásait. Mögötte a 6 százalékos visszaeséssel 52 751 darabos eladást magáénak tudó Dacia, illletve a 13 százalékos bővüléssel közel 50 ezer autót érétkesítő Opel következik. A "modellversenyt" pedig a Dacia Logan nyerte, a másik két dobogós helyen pedig a két Skoda, a Fabia és az Octavia osztozik. Magyarországon csökkenő eladásokkal, de a Suzuki áll az élen, miközben a Dacia - vélhetően a rossz emlékeket idéző márkanév és a gyártó országgal szembeni bizalmatlanság miatt - igen népszerűtlennek számít.