Önálló üzletág lett mára a romkocsma

Az első "fecske", vagyis a budai Rácz-kert bezárása óta eltelt években új iparág lett a romkocsmabiznisz. Ma már szinte nincs nap, hogy ne nyílna új szórakozóhely a pesti belvárosban − legalább annyira a turistákra, mint a hazai közönségre alapozva.
Szakonyi Péter, 2013. június 11. kedd, 17:47

A Napi Gazdaság keddi számának cikke

A budai szórakozóhelyek jórészt alig léteznek − soha nem volt túl sok belőlük −, a Ráday utcai éttermek vegetálnak, a tágabban értelmezett pesti belváros romkocsmái viszont tömve vannak minden este. A lepusztult bérházak udvarán működő szórakozóhelyekből külön üzletág lett. Az úttörő Szimpla kert 2001-ben indult 5 millió forintos befektetéssel − mondta el lapunknak Zsendovits Ábel tulajdonos −, ma egy hasonló hely beindítása minimum ennek a tízszeresébe kerül, de magasabb igényeket megcélzó színvonal esetében lehet ez a hússzorosa is. Ez sem riasztja el azonban a vállalkozókat: a VII. kerületben, a Nagymező utca környékén, sőt már az V. kerületben is tovább szaporodnak a romkocsmák (sokuknál már mesterségesen teremtik meg a "romos" külsőségeket).

Teljesen belakták már a sokáig pangó Gozsdu Udvart is. A korábban önkormányzati tulajdonban levő udvarok helyiségeiért havonta átlag 300 ezer forintos bérleti díjat kértek, ma ennek 8-10-szeresét is ki kell fizetni értük − igaz, már külföldi tulajdonosoknak. Az üzlet azonban dübörög − erősítette meg Kurucz Pál, a fél éve megnyílt Kolor tulajdonosa. Szerinte ma már nem a pénz előteremtése fékezi az új helyek számának gyarapodását, hanem a szigorú előírások (például tűzoltóság, ÁNTSZ). A vendégek nagyjából fele magyar, de a turisztikai főszezon elbillentheti az arányt a külföldiek javára.

A "hagyományos" romkocsmák mellett (Szimpla, Ellátó) megjelentek a "de luxe" változatok is, ezekben már nem lomtalanításokból származó bútorokat látni és az árak is magasabbak. A belváros elegánsabb részein levő helyek (Ötkert, Urimuri, Trafiq) vendégköre azonban sok átfedést mutat a hagyományos romkocsmákéval. Egy vendég átlag ezer forintot költ, mert a fiatalok egy éjszaka több helyen is megfordulnak − mondja Zsendovits −, ugyanez a "prémium kocsmákban" 3-4 ezer forint is lehet. A siker az elhelyezkedéstől és a programoktól függ − emeli ki Kurucz Pál −, az izgalmas környezet és az olcsó ital már nem elég hozzá. Működik az export is: a Szimpla tulajdonosa már Berlinben is működtet egy kocsmát, ami olyan jól megy, hogy most bővíti a duplájára annak területét.

HOZZÁSZÓLÁSOK