BUX
39279

Óvatosan a last minute utakkal! - intenek a fogyasztóvédők

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületéhez (FOME) az elmúlt hetekben több olyan panasz érkezett az utazási irodák által meghirdetett last minute utakkal kapcsolatban, amelyben a legtöbben azt nehezményezték, hogy az ajánlati felhívásaikat interneten is közzétevő irodák gyakran olyan utakat kínálnak kedvező áron, amelyek már rég beteltek – közölte az egyesület.

NAPI, 2010. augusztus 4. szerda, 15:43

Az egyik panaszos szerint amikor az interneten kinézett út iránt telefonon érdeklődött, az adatai megadása után ígéretet kapott, hogy visszahívják. A néhány óra elteltével megtörtént visszahíváskor arról tájékoztatták, hogy a kiválasztott szálláshelyen már nincs több hely, de egy hasonló, drágább útra még jelentkezhet, a döntést viszont gyorsan kellene meghozni. Ezt követően az út még egy hétig fenn volt az interneten, és ismerőse érdeklődésére másnap ugyanúgy nem tudtak válaszolni, visszahívás után pedig neki is a kicsit drágábbat tudták ajánlani.

A fogyasztóvédők szerint az utazási iroda által alkalmazott technika mögött az a pszichológiai tény áll, hogy a fenti esetben a legtöbben elkezdenek interneten keresgélni, vagy ismerősöktől érdeklődni a kiválasztott úti céllal kapcsolatban, beleszeretnek a helybe, beleélik magukat, izgatottan várják a visszahívást, ezért hajlamosak egy kedvezőtlenebb ajánlatra is igent mondani. Az egész csak némi ügyesség és időzítés kérdése - állítják a fogyasztóvédők.

A civil szervezet emellett azonban úgy véli, hogy az ilyen utak last minute-nek sem tekinthetőek, hiszen ezeket a fajta ajánlatokat az jellemezné, hogy az indulás előtt rövid idővel - vagy azért, mert nem fogytak el az utak, vagy mert valaki lemondta az utazást - az utazási iroda megpróbálja (többnyire olcsóbban) értékesíteni a kimaradt helyeket. Így álláspontjuk szerint nem beszélhetünk last minute ajánlatról, ha az indulás előtt hetekkel, vagy hónapokkal korábban ezzel a jelzővel próbálják eladni az utat.

A FOME szerint nehéz megmondani, hogy az ehhez hasonló esetek mögött ténylegesen megtévesztő célú üzletpolitika, vagy csupán az információáramlás elégtelensége áll. Valószínű, hogy internetes foglalási rendszerek esetében néhány perc alatt képesnek kellene lennie az utazásközvetítőnek arra, hogy az adatbázisból megtudja, van-e még szabad férőhely. Az is biztosnak tűnik, hogy a heteken át ugyanolyan paraméterekkel hirdetett utazás esetén elvárható lenne, hogy lekerüljön a weboldalról, ha minden hely elkelt, és csak abban a kivételes esetben kerüljön vissza, ha valamilyen okból megüresednek helyek.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról viszont akkor beszélhetünk, ha áru meghatározott áron való vásárlására hívják fel a fogyasztót annak elhallgatásával, hogy a vállalkozásnak alapos oka van azt feltételezni, hogy az adott vagy azt helyettesítő árut a kínált áron nem fogja tudni - az árura, a vonatkozó kereskedelmi kommunikáció hatókörére és az ajánlati árra figyelemmel - megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám) - mutat rá a közlemény.