Pénzhajhászás nélkül is nagyra nőhet egy startup?

Elsősorban az oktatásra és a HR-re, - mint kiaknázatlan területekre - fókuszál Balogh Péter (képünkön), az NNG egykori társalapító-vezérigazgatójának új, startupokat segítő angyalbefektető vállalkozása. A Baconsult alternatív megközelítéssel segíti a kis cégeket - EU-s és MFB-s források nélkül.
Napi.hu, 2016. április 20. szerda, 16:35

Fél év alatt több, mint 140 cégnek segített, végül tíz magyar startupot választott ki a Baconsult (ejtsd: Békonsűlt) befektető vállalkozás, amelyben Balogh Péter mellett Mázi Mária, a Statlogics és a Dorsum egykori projektvezetője vesz részt. A két angyal, lényegében kötetlen, szabadidős tevékenységként "okospénzzel" patronálja, a kiválasztott cégeket - jelentették be egy mai rendezvényen.

A két szakember okospénz alatt elsősorban saját sikeres cégépítői tapasztalataikból származó "őszinte és gyakorlatias" szakmai tanácsadást értenek és csak másodsorban tényleges tőkebefektetést. A startupok támogatásába ugyanakkor, a tagok által betett teljes összeggel szállt be a Power Angels magánbefektetői kör - amely Balogh mellett, egyebek között Oszkó Pétert, az OXO Labs vezetőjét és Domonkos Andrást, a Lombard Csoport vezérigazgatóját is soraiban számlálja. A befektetői csoport 250 millió forintos tőkével indult tavaly novemberben.

A siker kulcsa a kötetlenség?

Az anyagiakon túlmutató lelkesedést ugyanakkor jól tükrözi, hogy a két alapító olyan társaságoknak is segít, amelyekkel nem állnak szerződésben - szakmai tanácsokkal, iránymutatással, valamint a kapcsolati tőke megosztásával segítettek eddig száznál is több, további vállalkozást. Koncepciójuk alapja, hogy minden általuk támogatott startuppal "személyes és mély kapcsolatban" állnak: volt olyan vállalkozás, amelynek a termékét segítettek fejleszteni, volt olyan amelynek csapatát, de olyan is amelynek teljes üzleti modelljét segítettek átalakítani az alapítókkal közösen.

Balogh Péter adatai szerint ma 100 induló startupból az első évben körülbelül 70 bedobja a törülközőt, 5 év után pedig legfeljebb 5-10 marad talpon. Úgy látja, a bukást nem csak a kezdők tapasztalatlansága okozhat -, hanem mostanra már a túlzott befektetői nyomás, a startupperek agyonhajszoltsága és pénzcentrikussága is vakvágányra viheti a projekteket.

A Baconsult, a hazai kockázatitőke-szektorban bevett szemlélettel ellentétben, nem egy későbbiekben továbbadható termékként, hanem ügyfélként tekint az általa felkarolt startupokra - fejtette ki Balogh. Úgy látja, a kiválasztott startupok mindegyike esélyes lehet, hogy tíz éven belül ezer fős világcéggé nője ki magát, többmilliós felhasználó bázis mellett.

Valami új

A figyelemre méltó fiatal vállalkozások között találhatjuk, a Games for Business-t egy élményalapú vállalati oktatási rendszert fejlesztett ki, amelynek keretében személyre szabottan játékokba integrálva tanítják be a dolgozóknak egyebek között a vállalatok szervezeti információit és termékinformációit. A szoftvert fejlesztő startup célpiacát a nemzetközi tudásintenzív vállalatok alkotják. Előrejelzésük szerint a globális e-learning piac 2020-ra eléri a 319 milliárd dollárt, s a piac 75 százalékát már "gamifikált" lesz. A kis cég immár 600 ezer nemzetközi felhasználót számlál.

A legtöbb ország iskolarendszere nem tud lépést tartani az IT szakemberek iránti kereslettel - ennek szellemében élményalapú oktatással támogatja a digitális írástudást, a Logiscool.

A startup saját oktatási platformmal, illetve önmaga által fejlesztett hosszú távú tananyaggal segíti a 6-18 éves korosztályt a programozás elsajátításában. Módszerük terjesztésére egy franchise hálózatot hoztak létre. Ennek keretében folyamatos délutáni kurzusokat tartanak, ahol a gyerekek kiscsoportban a cég laptopjain tanulhatnak, de nyári táborokat- például programozó és hacker táborokat is szerveznek. Jelenleg 16 magyar sulijukban 3100 gyerek tanul, újabban pedig Bécsben is nyitottak egy iskolát. "Csak álom, hogy ezek a módszerek a magyar közoktatásban is megjelenjenek" - fejtették ki az alapítók.

Bookr Kids kifejlesztette a régió első interaktív könyvtáralkalmazását. Az "új csodafegyver" célja, hogy értékes tartalommal töltsék meg, azt az időt, amit a gyerekek a gép előtt töltenek. Az első mobilra, tabletre is letölthető mesekönyvtár, hangoskönyv és interaktív játék is egyben, edukációs programokkal. Egy éves működésük alatt több mint 100 könyvet adtak ki - 1200 sztori digitális licencét felhasználva. A cég nem csak gyerekeket, hanem szülőket, és digitálisan érett nagyszülőket is megcéloz. Hamarosan a teljes magyar diafilmtár is elérhető lesz náluk, egyebek közt.

HOZZÁSZÓLÁSOK