Pofont kaphatnak sokan a Magyar Postától

November 15. óta csomagfeladási limit van érvényben a Magyar Postánál a nem szerződéses ügyfelekre vonatkozóan, akik a társaság négy belföldi csomagterméke közül kettő: az MPL Üzleti csomag és az MPL Netcsomag esetén maximum 5-5 darabot adhatnak fel napi szinten. A lapunk által megkérdezett szakértő szerint a korlátozás az év végi csomagforgalmat csúcsra járató online kereskedelemben legfeljebb a kisebb szereplőket érintheti. Akkor mégis mi lehet a módosítás célja?
K. Kiss Gergely, 2017. november 21. kedd, 14:52

Ideiglenes - nem meghatározott időtartamú - változtatásként lépett életbe a postánál november 15-től a csomaglimit, amely a lakossági ügyfelek számára nem jelent korlátozást, kizárólag azokat az üzleti ügyfeleket, akik sok csomagot adnak fel, de nem szerződtek egyetlen futárszolgálattal sem.

A korlátozásban az MLP Üzleti és Netcsomagok kategóriái érintettek, amelyek abban különböznek az állami cég másik két terméktípusától (MPL Postacsomag és Belföldi EMS Gyorsposta), hogy "értéknövelt" szolgáltatást tartalmaznak - így az ügyfél egyebek közt kérheti, hogy egy munkanapos időgaranciával kézbesítsék az ilyen küldeményeket..

A Napi.hu megkeresésére a posta úgy válaszolt: erre a változtatásra azért van szükség, hogy a karácsonyi csúcsforgalomban a kapacitás tervezhetőbbé váljon és a vállalt szállítási időket a Posta zökkenőmentesen tudja biztosítani. Az esetenként nagy tömegű, nem koncentrált, előre nem jelzett feladások ugyanis felboríthatják a csomagfeldolgozási és kézbesítési rendszert, ezért kifejezetten hátrányosak. Fontos azonban kiemelni, hogy az ideiglenes intézkedés az egyetemes postai szolgáltatást nem érinti - válaszolta a cég.

A Magyar Posta emellett november 20-i hatállyal az egyedi és extra méretű küldemények feladását ideiglenesen felfüggesztette a szerződéses ügyfelekre vonatkozóan. A társaság szerint erre a lépésre azért volt szükséges, mert ezek a nagyméretű küldemények indokolatlanul nagy szállítási kapacitást foglalnak le.

Megkérdeztük a postától, hogy körülbelül mekkora üzleti kört érinthet a korlátozás, illetve, hogy a felmérhető-e, hogy mekkora kapacitás szűkítést jelent majd ez a lépés. E kérdésekre azonban nem kaptunk válaszokat.

Nekik okozhat fejfájást

Az online kereskedelem meghatározó szereplői egy, vagy akár több futárszolgálattal is szerződésben állnak - amennyiben saját flotta, illetve alkalmazottak által nem tudják megoldani kiszállítást - így őket nem érinti a posta lépése - hívta fel lapunk figyelmét Pintér Róbert, eNET, kutatásvezetője. Egy bizonyos méret fölött "rákényszerülnek" arra, hogy leszerződjenek egy kiszállítóval, vagy saját flottát építsenek ki. Akik tehát nem rendelkeznek külön szerződéssel jellemzően kis szereplők.

Ezzel szemben azok a cégek lehetnek érintettjei e korlátozásnak, akik ezekkel az értéknövelt megoldásokkal küldenek sok küldemény partnereik számára: például reprezentatív jellegű csomagokat, ajándékokat. Ezeket a csomagokat is jellemzően decemberben postázzák a vállalatok - magyarázta.

A posta elvileg nem tudja ellenőrizni, hogy a korlátozást betartják-e. Egyablakos ügyintézés esetén feltehetően egyszerre nem fog fölvenni az ügyintéző ötnél több csomagot, de ha az ügyfél átballag egy másik postára, akkor meglehet, hogy van még rá lehetősége, hogy újabb csomagokat adjon fel. (A posta nem válaszolt arra a kérdésünkre sem, hogy miként tudják nyomon követni a korlátozásban érintett cégeket.)

Nyitott kérdés viszont, hogy ha az ügyfél számlát kér a csomagról - amit már a postán is géppel állítanak ki - akkor azt a valamilyen formában ellenőrzik, kontrollálják-e? Ha viszont nem kérünk róla számlát, akkor lényegében magánemberként adjuk fel. a küldeményt, kivéve abban az esetben, ha a posta úgy vélelmezi, hogy vállalkozásként adtuk fel. Ez azonban jogilag nehezen megfogható kategória - értékelt Pintér Róbert.

Ismét minden a legnagyobb rendben megy
A Magyar Posta lapunknak küldött válaszában nem győzte hangsúlyozni, hogy az év végi kiemelkedő csomagforgalom kezelésére több intézkedést is tett/tesz. A cég bővítette a feldolgozási kapacitását azáltal, hogy új telephelyet nyitott és országszerte összesen 21 ezer négyzetméterrel növelte több depó üzemterületét. Idén novemberben már 500 fővel többen dolgoztak a vállalatnál, mint tavaly év végén. A legforgalmasabb csomagautomatáknál 440-nel növelik a rekeszek számát, és 13 ideiglenes csomagátvevőhelyet, úgynevezett MPL Ünnepi CsomagPontokat létesítettek 12 városban országszerte, valamint üzleti partnerektől kértek előrejelzéseket a várható küldeményforgalomra vonatkozóan.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Tesztelo, 2017.11.22 00:28

Persze, annyira rendben megy minden, hogy a postások értesítéseket hordanak ki a csomagok helyett, és a csomagokat a postán lehet átvenni (sok esetben személyit sem kérnek, bárki átveheti...), holott a feladó teljes szolgáltatásért fizetett, nem postán maradóként/postapontosként adta fel a csomagot, és a megrendelő is abban a tudatban adta le a megrendelését, hogy saját címén veheti át a csomagját, nem kell sehova sem mennie érte...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html