Habony Árpád londoni cégének ügyvezetőjével erősített a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. A Századvég vezető elemzőjeként is ismert Lánczi Tamás márciusban lett felügyelőbizottsági tag a British American Tobacco magyar leányában. E cég a múlt héten nyilvános pályáztatás nélkül, csekély koncessziós díjért kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdokat hozó monopoljogát - írja a Népszabadság.

A politológus végzettségű Lánczit - aki egyúttal az MTVA hivatásos bloggere, s lapértesülések szerint ezért havi félmillió forintot kap az állami médiamogultól - aligha eddigi üzleti tapasztalata miatt választották be az 1902-ben alapított, a londoni tőzsdén jegyzett vállalat magyar leányának felügyelőbizottságába - jegyzi meg a lap. Eddig ugyanis a Századvégen kívül kizárólag a közigazgatásban dolgozott - egy ideig volt tanára, Navracsics Tibor mellett a helyettes államtitkárságig vitte -, s cégbírósági adatok szerint korábban egyetlen, elhanyagolható forgalmú bt.-nek volt a kültagja.

A BAT-nak viszont jól jöhetett az a kormányközeli kapocs, amely Lánczinak megvan. Legalábbis ezt erősíti, hogy a multicég a hódmezővásárhelyi Tabán Trafik Zrt.-vel (amely a magyar Continental dohánygyártó és kiskereskedő cégcsoport tagja, Lázár János miniszternek évek óta tanácsot adó Sánta János és fia érdekeltsége) megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát.

Piaci szakemberek 5-12 milliárd forint közé taksálják a "nemzeti trafikellátó" várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig nevetséges: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től ketyeg a bomba üzlethez képest jelképesnek ható, évi 600 milliós koncessziós díj - írja a Népszabadság.

A hoppon maradt - a nyilvános pályázatot váró - dohánycégek közül a Philip Morris, az Imperial és a JTI is közös közleményben tudatta, nem is tudtak arról, hogy december óta pályázni lehetett - közölték korábban a cégek.

Orbán Viktor miniszterelnök a múlt hét végén "nemzetstratégiai fontosságúvá" nyilvánította a trafikellátó indulását - ami azt jelenti, hogy megkerülhető a versenytörvény, nem kell a Gazdasági Versenyhivatal beleegyezését kérni a nagykereskedelmi monopóliumot megkapó cégek fúziójához.