BUX
38616

Reagált az A-Híd a kartellvádra

Az A-Híd Zrt. jogszerűen, a szerződésben foglalt kötelezettségeinek mindenben eleget téve, folyamatosan végzi az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti II. szakaszának kivitelezési munkálatait - közölte a társaság, amelynek tudomása szerint nem folyik ellene semmilyen vizsgálat a kivitelezés miatt.

MTI, Napi.hu, 2015. március 30. hétfő, 12:14

Az A-Híd Zrt. jogszerűen, a szerződésben foglalt kötelezettségeinek mindenben eleget téve, folyamatosan végzi az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti II. szakaszának kivitelezési munkálatait - közölte a társaság. A március 26-án megjelent sajtóhírek alapján a magyar állam az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának építésére kötött három különálló szerződés felmondására készül. A sajtóban megjelent információk szerint az EU kartellgyanúra hivatkozva túlzottnak véli a kivitelezési költségeket. Ehhez kapcsolódóan az A-Híd a szerződésével kapcsolatban kiemeli, hogy az ajánlata és a szerződés összege jelentősen elmarad a megvalósítandó beruházás előzetesen kalkulált mérnökárától.

Az A-Híd Zrt. ellen a cég tudomása szerint sem Magyarországon, sem külföldön nem folyik vizsgálat az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti, II. szakaszának kivitelezési munkáira kötött szerződéssel kapcsolatban. Az A-Híd, valamint konzorciumi partnere minden szempontból folyamatosan, a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a kivitelezési munkálatokat, maradéktalanul teljesítve kötelezettségeit. A cég álláspontja szerint a szerződés érvényességéhez és jogszerű teljesítéséhez nem férhet kétség - írja közleményében az építőipari vállalat.

Az Acél-Híd Konzorcium által épített második szakasz magában foglal egy 416 méter hosszú ártéri hidat, egy 756 méter hosszú új Tisza-mederhidat, valamint egy kisebb pályahidat is. A talajviszonyok különlegesek, hiszen a nyomvonal a Tisza árterületén halad, így olyan töltésalapozást kell készíteni, amely biztosítja az adott altalajhoz a megfelelő teherbírást. Emellett, a munkavégzés során kiemelt figyelmet kell fordítani a természet- és környezetvédelmi szempontokra is - írja közleményében az A-Híd, amely szerint konzorciumi partnerével a különleges szaktudást igénylő munka - a második szakasz - kivitelezésére a legalacsonyabb árajánlatot adta.

A kivitelezés fajlagos költségei sem hazai, sem külföldi viszonylatban nem számítanak kirívónak, megfelelnek a hídépítés nemzetközi átlagárának. A társaság e projekt esetében is a nemzetközi megbízatásainál, például a szlovákiai Nyitra térségében épült 1180 méter hosszú hídnál alkalmazottal megegyező árképzést használta - írja a cég.

A Közgép és a Strabag szerint is szabályszerűen nyerték el a munkákat

A Közgép szerint a sajtóhírek és nyilatkozatok azért is érthetetlenek, mert az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője csütörtökön azt közölte: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. Az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a kormány - az M4-es autópálya beruházástól függetlenül - költségvetési forrásból finanszírozva összekötné az M5-ös autópályát és a 4-es főutat.

A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását - közölte a múlt héten csütörtökön a társaság. A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 kilométeres szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől - fogalmaz közleményében a Közgép.

Az összesen három épülő műtárgy közül a legnagyobb egy új Tisza-híd, amely 756 méter hosszú, több mint 28 méter széles, önmagában mintegy 8500 tonnányi acélszerkezet gyártásával és helyszíni szerelésével jár.

A Tisza bal parti kezelőútja felett egy kisebb hidat, a jobb parton pedig egy 416 méter hosszú ártéri hidat épít a társaság. Az érintett szakasz teljes nyomvonala a Tisza árterületén halad, a kivitelezés során ezért speciális műszaki követelményeknek kell megfelelni, a talajviszonyok miatt például költséges az előírt, akár 10-11 méter magasságú töltések építése. A NATURA 2000 védett területeken a környezetvédelmi előírások is rendkívül szigorúak - emelték ki.

A társaság hangsúlyozta: a Közgép Zrt. ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak.

A Strabag Általános Építő Kft. azt közölte: az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag. A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban - hangsúlyozták.

A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint. Legolcsóbb ajánlattevőként nyerték el a megbízást az adott szakaszra. Magyarországon a sok éves építőipari recesszió idején folyamatosan csökkentek az árak, köztük az útépítésé is. A 13,2 kilométer autópálya és 11 híd kivitelezésére benyújtott árajánlatuk megegyezik a jelenlegi hazai autópálya építés átlagával. A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen - írták közleményükben.

Az Európai Bizottság sokallja a 110 milliárdot

Szerda este az Index írt arról, hogy, hogy információi szerint az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget. A híroldal úgy tudja, hogy Brüsszel szerint a kilométerenkénti mintegy 4 milliárd forintos ár a kartellezés gyanúját veti fel.

Az MTI érdeklődésére Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője elmondta, hogy a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. "(A projektet) Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt" - mutatott rá Adamowicz.

Felfüggesztés, új pályázat?

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön sajtótájékoztatón kifejtette, hogy az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal. A brüsszeli elutasítása miatt várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is - mondta Lázár. A Miniszterelnökség vezetője megerősítette: a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.

Fizessenek a cégek?

Ha bebizonyosodik az Európai Bizottság kartellgyanúja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építésével kapcsolatban, a kormány ki fogja fizettetni a szankciót az érintett cégekkel - mondta a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára. Csepreghy Nándor szerint meg kell várni, hogy beigazolódik-e az Európai Bizottság gyanúja. Hangsúlyozta, hogy a kormányzat mindenképpen azt szeretné, ha a beruházás megvalósulna.