A 2014-es gyengébb teljesítményt magyarázó modellváltás az idén meghozhatja a sikert az esztergomi Suzuki számára, végre jelentősen nőhet a gyár termelése - derült ki a társaság mai tájékoztatóján.

A Magyar Suzuki Zrt. nettó árbevétele tavaly 1,8 százalékkal 1,54 milliárd euróra csökkent, az üzemi eredmény közel a harmadával 23,1 millió euróra esett vissza, a 19,1 millió eurós mérleg szerinti eredmény pedig 43 százalékkal lett alacsonyabb a 2013-asnál, az értékesítési költség jelentős emelkedése miatt. Az adatokat az áprilisban kinevezett új vezérigazgató, a csoportnál 1984 óta dolgozó, a jelenlegi Swift fejlesztésében vezető mérnökként dolgozó Naoyuki Takeuchi ismertette - elődje, Ryoichi Oura a termelési igazgatói posztot tölti be.

Magasabb osztályba léptek

A legyártott autók száma 9 százalékkal 147 ezerre csökkent, az apadást két modell (SX4/Fiat Sedici, Splash/Opel Agila) kivezetése és a Vitara-gyártásra való felkészülés magyarázza - utóbbi a vezérigazgató szerint rendkívül nagy népszerűségnek örvend Európában és Magyarországon. A modellpaletta változása magyarázza azt, hogy a darabszámhoz képest jóval kevésbé apadt a bevétel, vagyis a drágább típusokra helyeződött át a hangsúly.

A saját gyártású gépkocsikból származó nettó árbevétele közel negyedével 37 millió euróra emelkedett, az exportpiacon viszont kismértékű csökkenés történt, ami 1,42 milliárd eurós bevételt jelentett, de importált autóból és alkatrészből is kevesebb kelt el külföldön. A legnagyobb exportpiacnak az EU, azon belül is Németország, Anglia, Franciaország és Olaszország számított. Az átlagos állományi létszám 2749 főről 2796-ra nőtt, de a személyi jellegű kifizetések összege a fizikai dolgozók esetében csökkent, a szellemieknél pedig nőtt.

Az első öthavi adatok alapján a magyar újautópiacon a Suzuki 2282 darabbal 7,7 százalékos részesedést ért el, amivel az 5. helyen áll - egy évvel korábban a nem egészen kétezres darabszám 7,4 százaléknak felelt meg. Gyengébben teljesít viszont Európában: az EU+EFTA piacokon 74,9 Suzukira került rendszám, ami ugyan 2,3 százalékkal több az egy évvel ezelőttinél, de mivel a teljes piac közel 7 százalékkal nőtt, a japán gyártó piacrészesedése 1,3 százalékról 1,2-re apadt.

Jön az új importmodell

A vezérigazgató a minőség fejlesztését kiemelt területnek nevezte, hogy az itt gyártott modellek világszínvonalúak legyenek - ehhez az európai és a magyarországi beszállítók minőségfejlesztése a kulcs. Az új Vitarának - amely itthon a kategóriájának legkelendőbb autója, a Suzuki-eladások harmadát képviselve - új exportpiacokat keresnek, a gyártott darabszám növelése érdekében. Az S-Crossokat 81 országban értékesítik, az új Vitarából eddig 28,5 ezret exportáltak Európába, a közeljövőben akarják az Európán kívüli piacokat megcélozni - mondta Krisztián Róbert, a társaság értékesítési igazgatója. Hozzátette: importmodellként érkezik a Celerio az idén a magyar piacra. A tavalyi sikerek között említette, hogy végre sikerült rendőrségi tendert nyerni, Swiftekkel és csónakmotorokkal.

Az S-Crosst Japánba is exportálják, ott is nagyon sikeres, a magyar beszállítók bőven elérték azt a világszínvonalat, ami a külföldi értékesítéshez kell, de a minőség javítása véget nem érő folyamat - mondta kérdésre válaszolva a vezérigazgató. Kb. 77 magyar beszállítóval dolgoznak együtt - ez az arány modellenként eltérő -, egész Európában mintegy 350 partnerük van.

Arra a kérdésre, hogy a jövőben magasabb kategóriák gyártási helyszíne lesz-e Esztergom, azt válaszolta, a döntést a piaci igények alapján az anyacég hozza meg. Az alapvető elgondolás az, hogy a piachoz közel gyártsuk az autókat - egészítette ki a termelési igazgató hozzátéve, hogy a Vitara és az S-Cross elsősorban Európában népszerű, ezért gyártják ezeket a modelleket itt. Amennyiben kis autókra lenne nagyobb igény Európában, akkor egy kisebb, ha nagyobbakra, akkor egy nagyobbal egészülhet ki a paletta.