BUX
38657

Síelni jó, de hol?

A szakemberek többsége szerint az idén legjobb esetben is stagnálni fog az utazásszervezőkön keresztül síelni utazók létszáma. Ez egyebek mellett az időjárással, és a telelni vágyók "önállósodásával" magyarázható.

Csernátony Csaba, 2005. január 25. kedd, 13:25

A célországok rangsorát Ausztria vezeti, Olaszország előtt, ám a korábban igen népszerű Franciaország, elsősorban a nagy távolság miatt sokat veszített vonzerejéből. Bár az árak vonzók, a távolság, illetve a fejletlenebb infrastruktúra miatt Románia és Bulgária egyelőre nem vonz tömegeket.

Ausztria leginkább - Franciaország inkább már nem

Nem várható az jelentős bővülés a mostani síszezonban, a forgalom a tavalyihoz hasonlóan alakulhat - mondta a Napi Online-nak az Intersí Utazási Iroda vezetője. Az árak átlagosan 3-5 százalékkal emelkedtek, de van olyan síterep, ahová a tavalyinál olcsóbban lehet utazni. Szlovákiában például számos helyen mérséklődtek a síbérletek árai, ami vonzóbbá teszi az ottani hegyeket, nem beszélve arról, hogy hazánkhoz is közel van. A korábbi évekhez hasonlóan nem változott a népszerűségi rangsor, a magyarok körében az osztrák, olasz és francia síparadicsomok a legnépszerűbbek.

Stagnálást vár az idei szezonban Déri Tamás, a Tensi Tours társvezetője is, aki elmondta: a szilveszteri időszakban a korábbi években szokásosnál 5 százalékkal kevesebben utaztak síelni. A szakember szerint egy havazás hozhat némi forgalombővülést. A Tensi Tours ügyfelei is Ausztriát és Olaszországot preferálják elsősorban, Franciaországot azonban évek óta egyre kevesebben választják. Déri ezt elsősorban a nagy távolsággal magyarázta. A Tensi Svájcba is szervez utakat, ám ezekre nagyon kevesen jelentkeznek a magas ár miatt. Bár az érdeklődés minimálisan emelkedett a svájci utak iránt, a cég elsősorban kínálatbővítés miatt tartja "műsoron" ezeket. Az Alpine Tours-szal is többen utaznának az idei szezonban Svájcba síelni, mint a korábbi években, az utazási iroda mégis inkább olaszországi síútjainak palettáját bővítette - mondta Erőss Anna, a cég illetékese. A piac kedvezőtlen alakulásáról számolt be a Wintertour Utazási Iroda vezetője is, aki szerint egyre nő a síelők száma hazánkban, ugyanakkor az irodáknál stagnál, vagy csökken a síutak szervezésére megbízást adó ügyfelek száma. Mihala György, a fent említett okok mellett ezt azzal magyarázza, hogy az utasok felnőttek a feladathoz, egyre többen beszélnek nyelveket, és használják az internetet, így saját maguk meg tudják szervezni telelésüket.

Az internet teret nyer(t)

A világháló előretörését megerősítette Habóczki Zsolt, a Hurrá Nyaralunk Online Utazási Központot működtető azonos nevű kft. vezetője, aki a többiekkel szemben az eddigi adatok alapján élénkülésre, és az internetes forgalom dinamikus növekedésére számít. Mint mondta: a síelés szerelmesei igyekeznek minden évben elmenni, inkább más kiadásaikat fogják vissza. A szakember tapasztalata szerint is Franciaország egyre inkább kikerül a képből, helyét az az Olaszország veszi át, ahol az elmúlt években jelentős beruházásokat hajtottak végre a síparadicsomokban. Szlovákia is népszerű, nem annyira a sportolási körülmények, hanem a nosztalgia miatt - fűzte hozzá Habóczki. Sokan vannak, akik egy ausztriai síelés után eltöltenek pár napot Szlovákiában. Áttörésről azonban nem beszélhetünk, nem özönlenek a síelők északi szomszédunkhoz, de a kereslet stabilnak mondható. A társaság exkluzív ajánlatai között finn és svájci utak szerepelnek. Utóbbiak iránt elenyésző a kereslet, a finnországi utazásokat pedig általában cégeknek értékesítik, melyek jutalomutazással kedveskednek dolgozóiknak. A finnországi utazások középpontjában nem elsősorban a síelés áll, inkább egy komplex időtöltést nyújt. Bulgária nem igazán keresett, ami szintén a távolsággal okolható, de szerepet játszik benne az is, hogy az ottani sípályák nem olyan korszerűek, mint például Ausztriában, vagy Franciaországban. Utóbbi véleményt osztja Mihala, aki azt is elmondta: tapasztalatai szerint megjelentek az első exkluzív helyekre - Svájc, Libanon - utazást tervező síelők, illetve nagyobb igény mutatkozik extrém és apres ski - mélyhósízés, kite - programok iránt is.

Nőtt a biztosítási kedv

Valamennyi cégnél az a tapasztalat, hogy a síelők (utazók) legnagyobb része, 90-95 százaléka köt biztosítást, illetve rendelkezik utasbiztosítást nyújtó hitelkártyával. Ennek kapcsán Dr. Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító értékesítési igazgatója közölte: konkrétan a síszezonra nehéz prognózist adni, mivel a biztosítónál nincsenek elkülönítve a síeléshez kapcsolódó biztosítások, nem beszélve arról, hogy a decemberi események alapján felmerült kárigények feldolgozása jelenleg is folyik. A pontos előrejelzés készítését az is nehezíti, hogy számos kedvezőtlen tényező miatt a síszezon döcögve indul. Ezek között említhető, hogy hazánkban nem esett a hó, és a kedvelt síterepeken sem az igazi a helyzet, ráadásul a Tátrát ért természeti csapás is rontja a sípiacot. Horváth a teljes utasbiztosítási piac tavalyi alakulásáról szólva elmondta: javult a biztosítási kedv, ami a QBE Atlasz adatain is látszik. A társaság kizárólag utasbiztosításból származó díjbevétele a múlt évben 10-15 százalékkal nőtt, miközben a konstrukciók ára nem emelkedett. A bővülés nyomán a utasbiztosítási szerződések száma elérte az 500 ezret.

Az elmúlt években egyre többen vannak azok, akik nem utazási irodán keresztül, hanem saját maguk intézik az utazásukat ezért a QBE Atlasz a T-Mobile-lal közösen egy új konstrukciót dolgozott ki. Ennek keretében az ügyfelek - december eleje - óta mobiltelefonjukon igényelhetnek utasbiztosítást, melynek díját a következő havi telefonszámlával együtt kell csak befizetni. A konstrukció lényege, hogy az utas bármikor, akár a határ felé haladva is megkötheti a biztosítást, a kötvényt pedig a nagyobb határállomásokon éjjel-nappal üzemelő IBUSZ-irodákban, illetve a Ferihegyi repülőtér utasterminálján vehetik át. A terméket a mobilcég és a biztosítótársaság közösen fejlesztette ki, és a terjesztésbe bevonták az IBUSZ-t és a Budapest Airport Rt.-t. A termék fogadtatásáról nincsenek releváns adatok, a konstrukciót reklámkampánya ugyanis a napokban indul. Horváth hozzátette: nem kizárólagos partnerük a T-Mobile, de egyelőre nem tervezik az együttműködést a többi mobilszolgáltatóval.