BUX
37895

Sok magyar képtelen összehasonlítani a banki ajánlatokat

Tízből négy magyar úgy érzi, hogy képtelen összehasonlítani a banki hitelajánlatokat derült ki egy friss felmérésből.

Napi.hu, 2015. március 19. csütörtök, 15:48

Csaknem 14 ezer, jellemzően magasabb státuszú ember vett részt a Cofidis és a BankRáció.hu pénzügyi tudatosság tesztjén.

Egyetértés van abban is, hogy nem elég átláthatóak a hitelajánlatok (77 százalék), illetve hogy az apró betűs részektől kell a leginkább tartani (62 százalék).

Minden negyedik ember (27 százalék) kifejezetten csak a nagynevű, sok fiókkal rendelkező bankoknál mer hitelt felvenni. A kisebb vagy nehezebben elérhető bankokban a válaszolók valamivel több, mint fele bízik csak meg annak ellenére, hogy lehet, anyagilag jelentősen jobban járnának velük.

Ugyan érzékelhető az általános bizalmatlanság a pénzügyi szereplőkkel szemben, de a szkeptikusság jót tesz a versenynek, hiszen ez minden fair hitelintézetet és bankot arra ösztönöz, hogy átláthatóbbá, egyszerűbbé, versenyképesebbé tegyék ajánlataikat - véli Holló Bence, a Cofidis magyarországi fióktelepének vezetője.

Meglehetősen nagy a bizonytalanság abban, hogy mi a legfontosabb egy hitellel kapcsolatban. A kitöltők ötöde-ötöde a thm-et (21 százalék) vagy az összes visszafizetnivalót (19 százalék) jelölte meg, 52 százalék azonban nem konkrét, összehasonlítható mérőszámokból indul ki, hanem az olyan általános hívószavak mentén hozna döntést, mint a "biztonság".

A kérdőív kitöltők fele nincs kifejezetten otthon ezen a területen, és valamivel többen vannak azok (55 százalék), akik nem elégedettek saját pénzügyi ismereteikkel. Jellemzően a férfiak, a 31-40 éves korosztály tagjai és a városban élők a magabiztosabbak, míg az idősebb, kisebb településen élő népesség kevésbé bízik saját tudásában. A válaszolók több, mint fele érzi úgy, hogy nem érti kifejezetten a banki nyelvezetet (56 százalék), és 44 százalék nem ismeri jól a bankok által gyakran használt szavakat, kifejezéseket.