Óriási a gépészmérnök-hiány Magyarországon, miközben az egyetem nem tudja feltölteni a megnövelt felvételi keretszámokat - mondta Stépán Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépészmérnöki karának dékánja az ITD Hungary által szervezett csütörtöki konferencián.

A probléma nagyságát jelzi, hogy egy, a válság előtt Németországban készült tanulmány szerint az ottani mérnökhiány a GDP 1 százalékába kerül - derült ki Sólyom Szabolcs, a Kirchhoff Hungária ügyvezetőjének hozzászólásából. Magyarországon vajon mennyi elmaradt projekt írható a mérnökhiány számlájára? - tette fel a kérdést a cégvezető. Hozzátette: a Suzuki egyik illetékese egy szaklapban úgy nyilatkozott, hogy az esztergomi üzem is azért állt meg az évi 300 ezer darabos kapacitásnál a korábbi bővítések után, mert nincs elég mérnök.

A Suzuki-gyárnak karosszériaelemeket szállító társaság vezetője szerint az autóipar képzési gondjai tíz éve ugyanazok, amin úgy lehetne segíteni, hogy az állam az ipar által igényelt szakemberek oktatására csoportosítana át pénzt azoktól a felsőoktatási intézményektől, amelyek lényegében diplomás munkanélkülieket képeznek. Sólyom a Napinak elmondta: az Országos Foglalkoztatási Alaptól kapott 83 millió forint elég lesz arra, hogy megőrizzék a 200 fősre csökkentett létszámot a következő egy évben, és bár az inflexiós pont még nem látszik, vannak már jelei annak, hogy lassan magára találhat az autóipar.

Ugyan a megrendelők által elvárt folyamatos árcsökkentés 70 százalékát a termék áttervezésével lehet biztosítani, illetve egyre erősebb trend a k+f tevékenység kihelyezése a beszállítókhoz, a kis- és középvállalkozásokat nehéz rávenni arra, hogy mérnököket is alkalmazzanak és fejlesszenek - mondta Palkovics László egyetemi tanár, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Zrt. k+f központjának igazgatója. Hozzátette: a középiskolákból olyan tudással érkeznek a diákok, hogy lényegében az első két szemeszterben elnyújtott felvételi vizsga zajlik, a hallgatók fele pedig lemorzsolódik.

Styaszni Gyula, a Videoton Holding üzletfejlesztési igazgatója viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy minimális az olyan új, izgalmas fejlesztési feladat a magyarországi iparvállalatoknál, ami vonzaná a leendő mérnököket.