Sokk a BKV-nál - felállítják az irodai dolgozókat is (Frissítve, reagált a cég)

Akkora a sofőrhiány, hogy a BKV már bárkit kiküldene vezetni a cégtől, akinek van jogosítványa. Irodában dolgozókat, szerelőket, mérnököket is bevetne a BKV, hogy elég járművezető legyen szolgálatban. Van, aki szabadságot vesz ki, hogy mellékállásban vezessen – értesült a Népszava.
K. Kiss Gergely, 2017. november 14. kedd, 07:11

Akinek van megfelelő jogosítványa és egészségügyileg is alkalmas, megpróbálják rábeszélni, hogy úgynevezett besegítő szerződéssel, megemelt óraszámban vezessen a főállása mellett - olvasható a lapban.

Az értesülést megerősítette a BKV, amely szerint a "pótsofőrök" ugyanolyan értékűek, mint a főállásban foglalkoztatottak "Az úgynevezett besegítői foglalkoztatás a BKV összes ágazatában szinte a vállalattal egyidős, mivel a besegítők rugalmas foglalkoztatása nagyban hozzájárul fő feladatunk, az utasok elszállításnak biztosításhoz.

A BKV buszos üzletágában 250-300 sofőr hiányzik. Emellett trolibuszvezetőből is kevés van: 270 sofőr mellett több mint 50 besegítő dolgozik, havonta 10 főállású munkavállaló tevékenységét kiváltva.

A sofőrök pótlásának másik, gyakoribb módja az állomány túlóráztatása, amivel viszont - a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint - a BKV mára megsértette a törvényi kereteket.

Tavaly év végén 2100 buszsofőr dolgozott a BKV-nál, úgy, hogy 2016-ban összesen 353 buszvezető mondott fel. Ennél általában kisebb a fluktuáció, a múlt évben azonban a korkedvezményes nyugdíj megszüntetése miatt az átlagosnál többen mentek nyugdíjba. Emiatt a BKV minden eddiginél nagyobb lendülettel, többek között a járművek oldalán elhelyezett reklámokon is toborozza a vezetőket.

Reagált a BKV

A BKV széles körű toborzást folytat. Annak, hogy valakiből busz-, illetve trolibusz járművezető legyen, komoly feltétel- és vizsgarendszere van, attól is függően, hogy milyen jogosítvánnyal rendelkezik, milyen képzés, illetve átképzés szükséges a foglalkoztatásához - írja közleményében a közlekedési társaság.

Ha például valaki "C" kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, minimum PÁV II. vizsgát kell tennie a KRESZ, illetve a műszaki ismeretek mellett. Az elméleti képzés után kezdődik a gyakorlati oktatás, amelynek a rutin részét szintén hatósági vizsga zárja. A következő lépcsőfok minimum 348 kilométer levezetése után egy 105 perces forgalmi vizsga - így kapja meg valaki a "D" kategóriás jogosítványt. És ez a feltétele annak, hogy elkezdhesse valaki az úgynevezett GKI (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány) alapképző tanfolyamot, amelynek része többek között a veszélyhelyzetek elhárítására szolgáló gyakorlati képzés is. A GKI képzés szintén hatósági vizsgával zárul, és BKV-s átképző tanfolyam követi, ami útvonalismeretből, járműtípus-ismeretből, utasításismeretből áll. Az utolsó lépés az úgynevezett módszer-átadás, amelynek lényege, hogy a "frissen" képzett kolléga napokon keresztül egy nagy tapasztalattal rendelkező járművezető mellett tesz szert gyakorlatra. Ezek után kezdenek járművezetőink "egyedül" dolgozni: vagyis közel 6 hónapnyi elmélet és gyakorlati képzés után - részletezési a szükséges képzéseket a BKV közleményében.

A BKV szerint a fentiekből is látszik, a buszokat nem irodisták vagy szerelők vezetik, hanem kizárólag olyan munkatársak - legyen szó főállásról vagy besegítői munkakörről -, akik minden szükséges képesítéssel rendelkeznek. A képzéseken mások mellett saját dolgozóik is részt vehetnek, hiszen ez a lehetőség természetesen nem csak "külsősök" előtt nyitott - írta a társaság.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2017.11.14 12:13

Helyes. Suzukiból autóbuszra, irodisták!

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html