BUX
37978

Sonkás csokinyúl a hipermarketből

Mind a sonkák, mind a csokifigurák piacán meghatározó időszak a húsvét, bár az eladott mennyiségek évről-évre hullámzást mutatnak - derül ki a GfK Hungária felméréséből.

NAPI Online, 2006. április 12. szerda, 10:52

A háztartások otthoni sonkafogyasztása és ezáltal a mennyiségi értékesítés a 2002-es és 2003-as évben erőteljes növekedésnek indult, majd 2004-ben enyhén csökkent, 2005-ben pedig ismét megnőtt az eladott mennyiség.
E termék piacán különösen fontos szerepe van a húsvéti időszaknak, hiszen a füstölt és füstölt-főtt sonkafélék mintegy felét ilyenkor értékesítik. Igencsak jól jön ez az időszakos "sonka-boom" az egyébként számos problémával küzdő magyar húsiparnak, bár rendre megjelennek az olcsó importárut kiátkozó vélemények is.

Érdekes, hogy míg a gépsonkáknál kismértékben nő az ünnepi időszak fontossága (2004-ben az éves mennyiség 21 százaléka kelt el húsvét környékén, szemben a 2001-es 18 százalékkal), addig füstölt, főtt-füstölt termékeknél ellentétes tendencia figyelhető meg (2001: 58 százalék, 2004: 47 százalék).

A csokifigurák (ide értve a valódi csokoládék mellett az ét- és tejbevonókból készült termékeket is) forgalma két kitüntetett időszakban fut fel Magyarországon: télen a Mikulás nap és a karácsonyt megelőző hetekben, tavasszal pedig húsvét előtt.
A húsvéti figurák mennyiségi piaca hullámzott: 2001-től 2003-ig zsugorodott, 2004-ben növekedett, majd 2005-ben ismét visszaesett. A kilogrammonkénti átlagárak 2001 és 2003 között ezzel ellentétesen, erősen növekedtek, míg 2004-ben erőteljes csökkenésnek indultak, s egészen a 2002-es szintre estek vissza. Ez utóbbi körülménynek tulajdonítható a piac 2004-ben tapasztalható hirtelen mennyiségi növekedése. 2005-ben további enyhe csökkenést követően a kilogrammonkénti átlagárak 2100 forintnál állapodtak meg.

Mind a csokoládéfigurák, mind a húsvéti sonkák mennyiségi értékesítésében fokozatosan növekszik a hipermarketek szerepe, de jelentősen megnőtt a diszkontokban eladott húsvéti figurák mennyisége is. A sonkák piacán jelentős tényezővé váltak a kereskedelmi márkás termékek, 2004-re súlyuk elérte a húsvétkor értékesített teljes sonkamennyiség 7 százalékát.