BUX
39279

Sorra zárnak be a ruhaboltok Magyarországon

A ruhát és cipőt forgalmazó kereskedők, üzlettulajdonosok, sőt a gyártók is arról számoltak be lapunknak, hogy az utóbbi egy-másfél évben fokozatosan zsugorodik a piac. A visszaesés 2008-hoz képest már megközelíti a 20 százalékot, bár területenként jelentősek a különbségek.

Körtési Zsolt, 2010. augusztus 13. péntek, 15:00

A pénteki Napi Gazdaság cikkeA ruhát és cipőt forgalmazó kereskedők, üzlettulajdonosok, sőt a gyártók is arról számoltak be lapunknak, hogy az utóbbi egy-másfél évben fokozatosan zsugorodik a piac. A visszaesés 2008-hoz képest már megközelíti a 20 százalékot, bár területenként jelentősek a különbségek. Forgalomcsökkenés tapasztalható a piacokon, a középkategóriás termékeket kínáló nagyvárosi üzletekben, de még a kínai boltokban is. Kisebb mértékű visszaesésről számolnak be a márkás sportruhákat és luxuscikkeket forgalmazó butikok - ezekben általában igaz, hogy a vásárlók száma csökken, ám a megmaradók többet költenek. Az utóbbi időben csupán a Dunántúlon több száz belvárosi ruha- és cipőüzletre került lakat, de elsősorban e szakma képviselői távoztak a plázákból is.Pécs belvárosában az utóbbi egy évben több mint 30, Kaposváron 15, Székesfehérváron tíz ruha-, illetve cipőboltot csuktak be - tegyük hozzá, a kereskedők nagyjából harmada újból kinyitott egy kisebb, szerényebb üzletben. Sokat mond, hogy Kaposvár főterén, egy teljesen újjáépített házban, ahol luxuslakásokat alakítottak ki, a földszinti legnagyobb üzletet csak kínai kereskedőnek tudták kiadni. A forgalmas üdülőhelyeken jobb a helyzetValamivel jobb a helyzet a frekventált üdülőhelyeken, ám önmagáért beszél, hogy még Hévízen és Sárváron is zömében ilyen üzleteket csuktak be, a külföldön is ismert fonyódi piacon pedig idén átlag közel tíz százalékkal kevesebb ruha- és cipőárus van, mint az elmúlt években. Az említett helyeken és a nyugati határszéli városokban az utóbbi időszakban leginkább csak a gyenge forint növeli a forgalmat. Vancsura Géza szekszárdi kereskedő szerint míg a korábbi években tavasztól őszig a szerdai és a szombati vásárba is érdemes volt kijönni, ma már csak hetente egyszer kínálják a portékát. Az előszezon siralmas volt, de július óta is nagyjából kétharmada a forgalom a tavalyinak, pedig a termékek ára nem emelkedett, sőt 40-50 százalékos akciókkal igyekeznek túladni rajtuk. A beszerzési árak csökkentése érdekében távol-keleti nagykereskedelmi cégektől, valamint román és ukrán gyártóktól is vásárolnak. Vancsura úgy véli, szaporítja gondjaikat, hogy egyre több bolt kínál olcsó termékeket, s immár alig van különbség az árak között.Alig vánszorog a piac - véli a Nagykanizsán és Zalaegerszegen négy üzletet működtető Tanai Ferenc -, a legolcsóbb termékek iránt is egyre kisebb a kereslet. Míg a korábbi években rendszeres volt, hogy egy-egy betérő vásárló - akár egy egész család - egyszerre három-négy, 1500-2000 forintos terméket is vett, idén legfeljebb egyet enged meg magának, mind gyakrabban hangzik el: kitart még ez az idén. A középkategóriás, jobb minőségű termékek körében kisebb mértékű a visszaesés, de ezekből is kevesebb fogy. A legjobban a vállalkozás egyedi termékeket kínáló butikja megy, ahol ugyan szintén kevesebb a vevő, ám ezek rendszerint többet költenek, mint korábban. Tanai hozzátette, az egyik plázában lévő több mint 300 négyzetméteres üzletüket már a tavasszal bezárták - ez volt a legnagyobb egységük -, a talpon maradást elsősorban annak köszönhetik, hogy négy éve létrehoztak egy saját bedolgozókból álló gyártóhálózatot, amely jól működik. Az egyértelműen megfigyelhető, hogy a vásárlók még az olcsóbb termékek esetében is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a minőségre, így aztán a klasszikus bóvli már nem nagyon megy.Mind kevesebb megrendelést kap a hazai forgalmazóktól az egyedi termékek gyártásával is foglalkozó Kerka Kft. - tájékoztatta lapunkat Bódog Edina kereskedelmi vezető. Tavaly még csaknem 300 partnerük volt, ám az idén már alig 180-nak szállítanak, ráadásul a mennyiség is egyre kisebb. Az is igaz viszont - és ez a jövőre nézve is biztató -, hogy egyre szaporodik azoknak a kereskedőknek, cégeknek a száma, amelyek jó minőségű alapanyagból való, igényes terméket rendelnek, köztük már kínai üzlettulajdonosok is vannak.Már a használt se a régiAz elmúlt hónapok során négy üzletét zárta be a nyugat-dunántúli térség egyik legnagyobb használtruha-hálózatát működtető Szivárvány Kft. A folyamatosan növekvő beszerzési árak miatt a használt és az új termékek közötti árkülönbség minimálisra csökkent - mondta el Surányi Erika kereskedelmi vezető -, közben a vásárlók száma is megtizedelődött. Elfogadható haszonkulccsal jobbára csak a kiváló minőségű, különleges használt ruhát és cipőt tudják eladni. A szakember szerint odáig jutott a piac, hogy a tömegtermékek esetében egy áron versenyez a kínai a multival, a piaci árus a bolttulajdonossal és a használtcikk-kereskedővel. A tisztességes kereskedők közül az győz, aki olcsóbban tudja működtetni az üzletét, illetve jobb beszerzési forrása van.