Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Újra csökkenteni kényszerült idei gyártási terveit a Magyar Suzuki Zrt., az exportpiacok lassulása miatt - tudta meg a Napi Gazdaság a társaságtól. Az európai újautó-piac 6,6 százalékos szűkülését közel kétszeresen meghaladó tempóban, bő 11 százalékkal csökkentek idén január-augusztusban a Suzuki eladásai az EU és az EFTA tagállamaiban - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA friss adataiból. Ez a térvesztés - szemben az Audi-eladások növekedésével és a Mercedes-forgalom stagnálásával - kedvezőtlen fejlemény a magyarországi ipari termelés szempontjából is. Az európai piacokat ugyanis döntő részben az Esztergomban gyártott modellekkel látják el, ráadásul az üzem beszállítói között 30 százalék a hazai társaságok aránya.

Forrás: Napi Gazdaság, ACEA, Magyar Suzuki

210 ezret lehetne gyártani, de csak 155 ezret tudnak eladni

Az első nyolc hónapban 106,2 ezret helyeztek forgalomba Európában a japán márka autóiból, amihez képest csak sovány vigasz, hogy a látványos autócsere-akciónak köszönhetően a magyar piacon javítani tudott a Suzuki. A Magyar Suzuki Zrt. már a nyáron jelezte, hogy nem tudja tartani korábbi termelésnövelési terveit, a februári prognózisban szereplő 180-185 ezres idei darabszámot 170 ezresre korrigálták, ami lényegében a gyártás stagnálását jelenti az elmúlt években tapasztalthoz képest. Rossz hír, hogy Esztergomban az európai exportpiacok lassulása miatt azonban a terveket újra át kellett dolgozni, és most úgy tűnik, összesen 155 ezer autót készít a gyár idén - tudtuk meg a társaságtól. A 2007-es hatezer fős csúcsról mintegy 3400 főre fogyatkozott gárda ugyanakkor - ha volna megrendelés - évi 210-220 ezer autót is le tudna gyártani.

A kereslet szűkülése és a gyártási tervek visszafogása magyarázza azt a közelmúltbeli esztergomi bejelentést is, amely szerint a gyár a jelenlegi kettő helyett egy műszakban dolgozik novemberben és decemberben - igaz, legalább létszámleépítésre nem kerül sor. A Magyar Suzuki ennek kapcsán kérdésünkre közölte: annak részleteit, hogy az egy műszakra való átállást megvalósításának miként valósítják meg, illetve hogy ez hogyan érinti a dolgozók munkaidőkeretét és fizetését, még csak ezután dolgozzák ki. Az egyműszakos termelés nem ismeretlen Esztergomban, hiszen az üzemnek tavaly közel egy hónapig így kellett működnie, a Japánban történt természeti katasztrófa kialakult alkatrészhiány miatt.

Nagyot esett a Ford

Visszatérve a teljes európai autópiac teljesítményére, az augusztus hónapban regisztrált 8,5 százalékos év/év elmaradás az esztendő második legnagyobb mínuszát jelenti, így az első nyolc hónapban 8,59 millió személygépkocsira került rendszám. A legnagyobb piacok felemásan teljesítettek: a brit stagnált, a spanyol több mint 3 százalékkal bővült, míg a német közel öt százalékkal csökkent, a franciaországi és az olaszországi visszaesés pedig kétszámjegyű volt. Mindezzel együtt a január-augusztusi teljesítmény a két utóbbi piacon szintén jelentős elmaradást mutat, szemben a brit többlettel és a németországi mérsékelt csökkenéssel.

A magyarországi piac teljesítményéről részletesen itt olvashat, a hazai használtautó-import látványos növekedéséről szóló írásunkat pedig itt találja.

Ami a gyártókat illeti, az első tízben a legnagyobb visszaesést (-28,7 százalék) a Ford szenvedte el, de bőven átlagon felüli a GM és a Fiat 18 százalékot közelítő esése is, miközben a VW-csoport 1,6 százlékos növekedést ért el az Audinak és a Skodának köszönhetően. A nyolchavi adatok alapján szintén felmutatott némi bővülést a VW, szemben a PSA, a Renault, a GM, a Ford és a Fiat kétszámjegyű zuhanásával. A kisebb piacrészesedéssel bíró gyártók között szembeszökő volt a dél-koreaiak előretörése: a Hyundai 291 ezres nyolchavi darabszáma közel 11 százalékos növekedést takar, míg a Kia kétszer ekkora bővüléssel 222,6 ezerre tornászta fel a forgalomba helyezett autói számát.

Top 10, 2012 január-augusztus
GyártóDarabVált.* (%)
VW2 144 093+0,5
PSA1 025 240-13,4
Renault728 764-16,1
GM701 912-11,7
Ford644 997-12,0
Fiat557 090-16,6
BMW518 856-2,6
Daimler438 490-1,7
Toyota368 082-0,3
Nissan295 054-3,6
*az egy évvel korábbihoz képest
Forrás: ACEA