Negyedmillió autóvevőnk van eltemetve a svájcifrank-halom alá - mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a szervezet negyedévzáró tájékoztatóján. Hozzátette: többek közt ez fékezi a hazai újautó-keresletet, illetve az, hogy a korábbi "túltöltöttség" után visszakorrigálás állapotában van a piac. A magánvevők jobbára eltűntek, a flottavásárlók aránya immár 70 százalék körül jár.

Erdélyi szerint nem tudni olyan állami koncepcióról, ami az autóvásárlásra felvett hitelekbe beragadt ügyfelek segítéséről szólna, így a piaci szereplők találékonyságán múlik, hogy milyen egyedi termékekkel tudnak lendíteni az eladásokon. A szakember két ilyen konstrukciót emelt ki: a Lombard Lízing kis flottákra, kisvállalkozásokra kiterjesztett flottafinanszírozását, illetve a Fiat Magyarország hitelcsere termékét, amely a frankhitel-kiváltást kombinálja az újautó-értékesítéssel.

Az állami segítség mellett lehetne indok, hogy míg egy átlag lakáshitel hatmillió forint nagyságú, addig egy átlagos autóhitel közel kétmilliós - derült ki Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkárának szavaiból.

Aki bírja, később cserél

Lévai elmondta: a nem teljesítő ügyfelek aránya 7-8 százalék környékén megállt, akik nem tudták finanszírozni, fenntartani újonnan megvett autójukat, az elmúlt egy-két év alatt már a nemfizető körbe kerültek, viszont akik továbbra is fizetnek, a korábbinál hosszabb ideig tartják meg járművüket. Míg pár évvel ezelőtt az átlagos használat ideje 36-38 hónap volt, addig ez ma már 50 hónap feletti, és tovább emelkedik, vagyis még később cserélnek újra, ami rossz hír az újautó-kereskedők számára.

Lévai szerint a hazai túlfogyasztás legfontosabb kritériuma az volt, hogy kevéssé tudatosak voltak az ügyfelek, csak a törlesztőt nézték, nem a teljes üzemeltetés költségét - ez is vezethetett a bedőlésekhez. E téren ugyanakkor változás, hogy csökkenni látszik a tulajdonhoz való ragaszkodás, a használat irányába, a lakossági finanszírozás terén már 25 százalék feletti a pénzügyi lízing aránya. Németországban a bérlet aránya 80 százalékot meghaladja, a vevők azt nézik, hogy adott keretből milyen autót lehet fenntartani - fogalmazott a főtitkár.

Így áll a piac

Amint arról korábban beszámoltunk, márciusban az egy évvel korábbihoz hasonló mennyiségű új autó kelt el a hazai piacon, miután februárban - az alacsony bázis okán - jelentős növekedés történt. 2009-hez képest azonban továbbra is jelentős az elmaradás.
A flottavásárlók aránya 70 százalék körüli, ráadásul a céges vevők is a korábbiaknál kisebb, szerényebb felszereltségű autót választanak, míg a megmaradt magánvevők felfelé specifikálják vásárlásaikat - fogalmazott Erdélyi, aki szerint így a piac fő vesztesévé az A és a B kategória vált.

Ami a tehergépjármű-piacot illeti, márciusban az első két havi tendencia folytatódott, bizonyos esetekben javult, így az első negyedévben a tavalyi mélypont után dinamikus fejlődés indult be - mondta Gyöngyössy István, az MGE tehergépjárművekért felelős elnökségi tagja. Hozzátette: a nyergesvontató-piac elérte a válság előtti időszak 85 százalékát, közel a háromszorosára nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de ez megtévesztő, mert az eladások csak 2010 utolsó harmadában normalizálódtak, azaz beálltak havi havi 200 darab körüli szintre. Gyöngyössy elmondta: ezzel visszatért a válság előtti időszak, amikor a piac nem mutatott szezonalitást. Az eladások összetétele megváltozott: a válság előtt 30-50 százalék volt a nyergesvontatók aránya, ma ez 70 százalék, a nyugat-európai szállítási piac és az export beindulásával összefüggésben. Az év második felében, utolsó harmadában a belföldi piacra dolgozó teherautók keresletében is élénkülés várható - tette hozzá a szakember.

Az MGE várakozásai szerint az év egészében 2400-2500 új nyergesvontató kelhet el, a teljes tehergépjármű-piacon pedig 3800-4000 darabra kerülhet rendszám - mindez a 2004-2005-ös szintnek felel meg.

A motorkerékpár-piacon a múlt év végi várakozásokkal ellentétben még nem indult be a növekedés, az idei első negyedév közel 18 százalékos visszaesést hozott - mondta Szloboda Tamás, az MGE motorkerékpárokért felelős elnökségi tagja. Hozzátette: a 2005-ös csúcsév után, amikor közel 19 ezer motor kelt el, tavaly kevesebb mint ötezer darabra akadt vevő. Mindez a motorkerékpár-állomány átlagéletkorának növekedésével járt együtt - ez 15-ről 15,7-re emelkedett -, a leggyakoribb típusnak, 25 ezer darabbal továbbra is az MZ számít, 27 éves átlagéletkorral. A szakember ugyanakkor kedvező jelként értékelte, hogy a Budapest Motor Fesztivál fizető látogatóinak száma 25 ezerről 30 ezer fölé nőtt.

Piaci előrejelzések (ezer db) - MGE
2011201220132014
Személyautó587590110
Nagyhaszongj.*3,84,24,85,0
Kishaszongj.12151820

*a prognózist félezer darabbal javították a korábbihoz képest