Taxis tüntetés: ezt követelik a szakmai szervezetek

Fuvarozói és taxis szakmai szervezetek azt követelik, hogy a kormány mindenkivel tartassa be a törvényeket.
MTI, 2016. január 19. kedd, 13:48

Keddi budapesti sajtótájékoztatójukon úgy fogalmaztak, a módszer eltér, de a szakmai szervezetek és az utcán fagyoskodó taxisok célja közös: a kormány ígéreteihez híven tegye világossá, hogy a magyar törvények mindenkire egyformán vonatkoznak.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) január közepén újabb levéllel fordult a miniszterelnökhöz, amelyben azt kérték, hogy a kormányfő jelöljön ki egy hatóságot, amely jogosítványokkal felvértezve koordinálja a vállalkozások tevékenységét, a szabályok áthágása esetén kiszabja a bírságokat, valamint eljárásokat indít. A levélben jelezték, hogy mintegy 500 gépkocsivezető nem rendelkezik a hatályos jogszabályoknak megfelelő eszközökkel és engedélyekkel, ezáltal költségvetési csalást követnek el. A szervezetek véleménye szerint, amíg nem tartja be a szabályokat az Uber, egyszerűen be kell tiltani internetes elérhetőségét.

Törvénytelen

Metál Zoltán, az OTSZ elnöke szerint azért mert olcsóbb, még nem legális az Uber, tavaly a Nemzeti Közlekedési Hatóság is kimondta, hogy a fuvarmegosztó szolgáltató által folytatott tevékenység törvénytelen. Az Uber által kért modern szabályozás tavaly már megszületett, "csak el kellene olvasni és be kellene tartani" - fogalmazott az elnök.

Elmondása szerint az Uber ráadásul nem is minden helyzetben olcsóbb, a vállalkozás üzletszabályzatának apró betűs része lehetővé teszi, hogy a fuvardíjat duplájára, triplájára, vagy akár nyolcszorosára emelje, amennyiben nincs elérhető autó a környéken. Az Uber azt hirdeti, hogy megfelel a magyar jogszabályoknak, munkahelyet teremt, miközben nincsenek bejelentett munkavállalók, a gépkocsivezetőknek nincsen a tevékenységhez kötődő adószáma. Ezek eredményeként egyes becslések szerint az Uber évi 3 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek.

Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke az Ubert veszélyes jelenségnek nevezte, a vállalkozás olcsóbb szolgáltatást, modern technikát, innovatív megoldást kínál, de valójában adómentes jövedelemszerzésről mutat példát. A taxisoknak rengeteg három szintű - pénzügyi, tárgyi és személyi - szabályozásnak kell megfelelniük, ami komoly anyagi és humánerő-áldozatot követel meg mielőtt eljutnak az első fuvarig. Azzal, hogy egyes szereplők nem felelnek meg a biztonságos szolgáltatói szegmens megteremtéséhez szükséges előírásoknak, elvész a tisztességes piaci verseny lehetősége - tette hozzá.Úgy vélte: az Uber célja, hogy tönkretegye a magyar vállalkozásokat, majd később egy lényegesen drágább szolgáltatással, versenytárs nélkül jelenjen meg a piacon.

Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára szerint a végrehajtás egyik hátráltató eleme, hogy az ellenőrzésre jogosult hatóságoknál komoly létszámhiány van, így azt mihamarabb orvosolni kell.

A sajtótájékoztatón többször elhangzott, hogy a cél közös, a szakmai szervezetek a tárgyalásos megegyezés hívei, megértik az utcán demonstráló taxisokat, de szeretnék, ha nem rombolnák a szakma image-ét a város polgárai körében, mivel a tavaly nyári rendelet hatására éppen kezdett újraépülni a taxisokba vetett bizalom.

Pankucsi: az Uber-sofőröknél gyakorlatilag 100 százalékos a "bukási arány"

Az Uber-sofőrök továbbra is fokozott ellenőrzésre számíthatnak, és a szankciók is emelkedhetnek, ha nem javul jogszabály-követési hajlandóságuk - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára. A tárca adózással és a munkahelyvédelmi akciótervvel kapcsolatos sajtótájékoztatóján Pankucsi Zoltán kérdésre válaszolva elmondta: mivel az adóhatósági ellenőrzések kockázatkezelésen alapulnak, és az eddigi tapasztalatok szerint az Uber-sofőröknél gyakorlatilag 100 százalékos a "bukási arány", kijelenthető, hogy kockázatos adózókról van szó, ezért a Nemzeti Adó-és Vámhivatal külön utasítás nélkül is folytatja az ellenőrzéseket ebben a körben. A jelenlegi szankció 2 millió forint is lehet attól függően, hogy magánszemélyről vagy cégről van szó - jegyezte meg.

A helyettes államtitkár szerint Magyarországon minden, megosztáson alapuló internetes szolgáltató képes adókötelezettségét teljesíteni. Nincs olyan specialitás ebben a tevékenységben, amit a magyar adójogszabályok ne tudnának kezelni - tette hozzá. Példaként említette, hogy az Uber-sofőrök többnyire nem főállásban dolgoznak, a kisadózók tételes adóját, a katát pedig pont erre találták ki. Ez az egyik legegyszerűbb adónem, rendkívül olcsó, ha valaki nem főállású, havi 25 ezer forintot kell befizetnie - fejtette ki. Mint fogalmazott, annyit várnak el az Uber-sofőröktől, hogy a számukra előírt minimális adókötelezettséget teljesítsék.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2016.01.19 17:04

A taxisok húzzanak a búsba! Semmi joguk megbénítani Budapestet. Az utak, utcák, terek nem a taxisoké. Ilyen alapon a postások is lezárhatnák a várost ez e-mail miatt, vagy a légitársaságok is a fapadosok miatt, és még sorolhatnám. Ez egy jó reklám lett az Uber-nek. Én tegnap regisztráltam. Soha többet taxi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nemhiszem, 2016.01.19 15:57

@Daniel Dakota: azok akiket te normálisnak vélsz mondasz nem tudnak különbséget tenni a millió és a milliárd között...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2016.01.19 15:50

@Daniel Dakota: inkább írj viktornak közmondásokat, mostanában nem hallani tőle semmit :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Daniel Dakota, 2016.01.19 15:24

@rotaryfun: Rém naív vagyí, az EU-nak nem a versenysemlegesség, hanem a nyugati vállalatok olcsó jövedelemszerzési lehetőségeinek ilyen-olyan eszközökkel történő megnyírbálása nem tetszik. Az UBER ellen pedig éppenséggel fellépnek.

És tudom, hogy azt szeretnéd, hogy minden a sárdobálásról szóljon, de hidd el, hogy a normális embereknek másféle vágayia vannak. Nem azért nem örökké a mutyiról beszélnek, mert el van terelve a figyelmük, hanem mert az élet nem csak erről szól. A normálisaknak, mint mondtam. :-)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2016.01.19 14:47

@enapi: Az EU nak is alapvetően a versenysemlegesség a baja ezzel a qrmánnyal. Vannak a vállakozók és van vajna garancsi csányi tiborc ......
A taxi ugyanaz. Az egyik adózik és szigorú szabályok közt melózik, a másik meg jó arra hogy cirkusz legyen a működéséből. Már pedig ahol van cirkusz ott azzal foglalkozik a nép nem a mutyival.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html