BUX
38657

Tilos az előzés az autópályán - Mi ezzel a baj?

Január 1-jétől tilos lesz előzni a kétsávos autópályákon és autóutakon a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművekkel. A fuvarozók szerint a döntés elkapkodott és veszélyes helyzeteket eredményezhet.

NAPI, 2010. december 16. csütörtök, 12:21

A kormány döntése alapján a 7,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikkal és vontatókkal (ezek járműszerelvényeivel) az azonos irányban két forgalmi sávval rendelkező magyarországi autópálya- és autóútszakaszokon reggel 6 és este 22 óra között előzni tilos. A KRESZ 2011. január 1-jén hatályba lépő módosítása a Magyar Közlöny legutóbbi, 190. számában jelent meg.

Az érintett járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.

A döntés azért született, hogy az egymást kis sebességkülönbséggel előző kamionok ne tartsák fel az autósokat a pályákon.

A jogszabályi tilalom a háromsávos utakra (pl. M1, M3 több kapaszkodósávos szakasza, M7 Székesfehérvár-Budapest irány) nem terjed ki. Az egyes túlterhelt szakaszokon érvényes, szigorúbb (a 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművekre vonatkozó, időkorlát nélküli) tiltást táblák jelzik.

A tehergépjárművek előzési tilalmára vonatkozó KRESZ-módosítást nem előzte meg szakmai egyeztetés, a döntés kissé elkapkodottnak tűnik - fogalmazott lapunk kérdésre Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Hangsúlyozta: a generális tiltás legalább akkora közlekedésbiztonsági veszélyt rejt, mint az elhúzódó előzés.

A mai napig előfordulnak ugyanis olyan lassan közlekedő járművek az utakon, amelyek mögé a tehergépkocsik a tilalom miatt beszorulhatnak. Az ebből adódó késést pedig valahol - például alsóbb rendű utakon - próbálhatják meg behozni a sofőrök, hiszen a vezetési idők adottak.

Karmos szerint az intézkedésnek minimum párosulnia kéne azzal, hogy a hatóságok kiszűrjék az indokolatlanul lassan haladó járműveket. A főtitkár azonban jobb megoldásnak tartana egy olyan előírást, amely - a német példa alapján - legalább 10 kilométeres sebességkülönbséggel tenné lehetővé az előzést, arra legfeljebb 45 másodpercet adva. Karmos ugyanakkor bízik abban, hogy lesz mód a szabályozás finomhangolására, a tapasztalatok alapján készült hatásvizsgálatok alapján.nyíl leÁtlagosan7százalékkal csökkent a fuvarozók teljesítménye idén.