EUR
308.08
USD
274.19
BUX
27664.25 -1.16%
OTP
7200 -1.63%

Több száz milliárdot kér a kormány az EU-tól - mutatjuk, mire kell a pénz

A régóta tervezett ferihegyi gyorsvasút bruttó 142 milliárd forintért épülhet, amihez 96 milliárdos támogatást igényel hazánk az Európai Bizottságtól. Több közlekedésfejlesztési nagyprojektről döntött a kormány, ezek megvalósításához több száz milliárd forint uniós támogatásra pályázunk.
Napi.hu, 2016. március 7. hétfő, 07:22

A magyar kormány újabb nagyberuházások finanszírozására kér pénzt az Európai Bizottságtól (EB): a Magyar Közlönyben napokban megjelent kormányhatározatok szerint 22 fejlesztéshez közel nettó 300 milliárd forintos támogatást igényel hazánk. A projektek megvalósításának összköltsége meghaladja a bruttó 430 milliárd forintot.

A határozatokban a kormány felhatalmazza a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon a projektjavaslatok benyújtásáról az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázati kiírására. A CEF egy új uniós alap, amelynek célja a transzeurópai közlekedési, energiaügyi és digitális hálózatok fejlesztése.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) februári bejelentése szerint összesen 26 közlekedésfejlesztési beruházással pályázik Magyarország a CEF forrásaira. Ezek megvalósításának összes elszámolható költsége hozzávetőleg 450 milliárd forint lehet. Az EB 2016 nyarán dönt a projekttervek támogatásáról. Az alapból Magyarországnak 1,08 milliárd euró, azaz 337 milliárd forint támogatás juthat.

A kabinet felkészül arra a lehetőségre is, ha az EB csökkentett műszaki tartalommal, illetve csökkentett támogatási összeggel járul hozzá a beruházásokhoz, erre az esetre a fejlesztési miniszternek előterjesztést kell készítenie a kormány számára a szükséges feladatokról és a projektek teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról.

Százmilliárdok vasúti korszerűsítésre

A projektek között van a régóta tervezett "gyorsvasút" megépítése a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérhez. A Budapest és Monor közötti vonalon két megelőző vágányt alakítanak ki, hogy megbízhatóan elérhető legyen a reptér. A projekt bruttó költségét 142 milliárd forintra (nettó 115 milliárdra) tervezik, amihez nettó 96 milliárdos uniós támogatást igénylünk. A projekt előkészítéséhez, tervezéséhez az Integrált közlekedésfejlesztési operatív programból (IKOP) még 1,7 milliárdos uniós támogatást is felhasználnak, amit kiegészít 459 millió forint hazai költségvetésből finanszírozott áfaköltség.

A ferihegyi vasút építésének megvalósíthatósági tanulmánya és engedélyes tervei a Világgazdaság korábbi információi szerint 2017-re készülhetnek el, és 2018-ban indulna a beruházás, ami 2020-ra fejeződne be.

A Budapest és Hatvan közti vasút korszerűsítésének becsült értéke bruttó 156 milliárd forint (nettó 123 milliárd), ehhez közel 103 milliárd forintnyi uniós támogatásra pályázik hazánk. A projekt keretében a Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső állomás közti szakaszon egy harmadik vágányt építenek ki. Emellett a Rákos és Hatvan között korszerűsítik a pályát és a biztosítóberendezéseket, valamint az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) második szintjének megfelelő vonatbefolyásoló rendszert építenek ki az EU-s és hazai előírásoknak megfelelően. A vasúti korszerűsítés előkészítésére, tervezésre, engedélyeztetésre és területszerzésre még négymilliárd forint hazai költségvetési támogatást költenének.

A MÁV-Start Zrt. egy nettó ötmilliárdos projekt keretében 35 mozdonyát szerelheti fel ETCS berendezésekkel, ennek finanszírozásához 3,4 milliárdos EU-támogatásra pályáznak.

Tervezett nagyprojektek (millió forint)
Projekt (Végrehajtó/ Kedvezményezett
Nettó költségBruttó költségCEF-es forrás (nettó)Költségvetési támogatás/ Önerő
M15 autóút, M1 autópálya-Rajka országhatár közötti szakasz kapacitásbővítése (NIF)2026325587172248363
M70 autóút, Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakasz 2×2 sávra bővítése (NIF)1547919619126446976
Főterv kidolgozása a dunai áruszállítás erősítésére, különös tekintettel a komáromi kikötőre (Mahart)328416279138
Dunai, LNG-töltőállomás megvalósítása hajóknak Csepel Szabadkikötőnél, és egy úszó ellátó-hajó kiépítése (Mahart)3167402226921330
NKH hajózási Információs rendszer átdolgozása (NKH, RSOE*)406515345170
Integrált kikötői információs rendszer megvalósítása (RSOE)310394263130
Folyami infó szolgáltatások által támogatott korridormenedzsment (RSOE)253321215106
Budapest-Hatvan vasúti szakasz korszerűsítése (NIF)12339415624610280353443
Mozdonyok felszerelése ETCS-berendezésekkel, azok engedélyeztetése (MÁV-Start)4950-33851564
Forgalomirányító központok kialakítása (országos, a központi és az észak-dunántúli régiókban, Magyar Közút)775984656325
Nagyvárosi elkerülő szakaszok menedzsmentje (webkamera, tábla, jelzőlámpa stb. beszerzése Bp., Tatab., Nyíregyh., Debr., Szfvár, Magyar Közút)2480314921081041
Kooperatív kísérleti rendszerek működésének összehangolása a szomszédos országokban üzemelő berendezésekkel (Magyar Közút)54694623
Terepi adatgyűjtő és tájékoztatási infrastruktúra bővítése a TEN-T hálózati elemeken (Magyar Közút)186023621581781
39 Clean Fuel Box (CNG töltőállomás) létesítése, tesztüzeme (MGKKE)3990506833921676
Hegyeshalom-Rajka vasútszakasz korszerűsítésének előkészítése (GYSEV)700700595105
Győr-Sopron vasútvonal fejlesztésére kiviteli tervek készítése (GYSEV)260026002210390
Zalaszentiván állomás szűk keresztmetszet felszámolása, új villamosított pálya építésének előkészítése (GYSEV)30030025545
Futópálya túlfutást megelőző rendszer beszerzése, telepítése a cég Airbus A320 gépein (Wizz Air)2289-1946343
Liszt Ferenc repülőtér kötöttpályás (vasúti) kapcsolatának kialakítása (NIF)1150001424189601646401
Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése (NIF)35800454283043014998
Gubacsi vasúti híd átépítésének előkészítése (NIF)310394263130
GSM-R rendszer kiépítésének 2. üteme a hazai TEN-T vasúti törzshálózaton (NIF)1824622955155097446
Összesen352954433547294857145924
*Rádiós Segélyhívó és Infokomm. Orsz.Egyesület.Forrás: Magyar Közlöny

A 2024-es budapesti olimpiára is tervezett infrastrukturális beruházások között felbukkant a déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése, és egy harmadik hídszerkezet megépítése. A projekt bekerült a CEF-pályázaton támogatást igénylő magyar nagyberuházások közé. A megvalósítás költségét bruttó 45 milliárdra becslik, ehhez uniós támogatást nettó 30 milliárdot kérünk. A korszerűsítés előkészítésére még 1,5 milliárd forintot szánnak, amiből egymilliárd lenne az IKOP-finanszírozás.

Megújul a Csepelt Soroksárral összekötő Gubacsi vasúti híd is, ennek egyelőre az előkészítésére kér hazánk uniós segítséget.

CNG-töltőállomások épülnek

Az állam több tízmilliárdos támogatást igényel az M15-ös autóút, M1 autópálya és Rajka országhatár közötti szakasz kapacitásbővítésére és az M70 autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakasz 2×2 sávos bővítésére, ezen projekteket a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. hajtja végre.

Sikeres pályázat esetén ötmilliárdos beruházásba kezdhet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE). A CNG Clean Fuel Box Projekt keretében keretében sűrített földgáz (CNG) önkiszolgáló töltőállomásokat létesítenek a magyarországi TEN-T (transzeurópai közlekedési hálózat) közúti folyosók mentén, harminckilencet, s elindítanák a magyar fejlesztés tesztüzemét. A projekt célja a nemzetközi értékesítésre szolgáló kapacitás kialakítása. Ehhez nettó 3,4 milliárd forintnyi támogatást igényelnek. A kormányhatározathoz csatolt melléklet szerint a Clean Fuel Box a hagyományos kompresszorállomásokkal szemben, zajmentes üzemmel és "térbútor" kialakítással illeszkedik a városi környezetbe.

A Wizz Air is örülhet

A Wizz Air Hungary Kft.-nek is juthat CEF-támogatás, a nettó 2,3 milliárd forint értékben tervezett "futópálya túlfutás megelőző rendszer" beszerzéséhez 1,9 milliárdot. A fapados légitársaság az Airbus A320-as típusú repülőgépeit szereli fel a repülésbiztonsági eszközökkel.

A Mahart Magyar Hajózási Zrt. a kedvezményezettje két projektnek, az egyik keretében nettó 3,2 milliárd forintért dunai, cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőállomást létesíthet hajók számára Csepel Szabadkikötőnél, valamint egy úszó ellátó-hajót. A másik projekt egy főterv kidolgozása lesz a dunai áruszállítás erősítésére a hazai TEN-T kikötők fejlesztésére, különös tekintettek a komáromi kikötőre, nettó 328 millió forintért.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

nitro, 2016.03.07 23:46

@Daniel Dakota: "Ritka ostoba bolsi vagy. :)"
Ezek még nem megvalósuló projektek. " Az EB 2016 nyarán dönt a projekttervek támogatásáról."
Aztán meg volt valami útépítés, ami az EU pénz elmaradása miatt inkább félbemaradt.
"Ritka ostoba bolsi vagy. :)"
"Egy uniós pályázat keretében 33 rendőrségi épület energetikai korszerűsítése fejeződött be október 31-én."
Létezik az Országban bármiféle fejlesztés lenyúlható EU pénz nélkül?
Mivel te nem vagy ritka ostoba bolsi, segíts nekem légyszi, hol találok ilyen nemzeti fejlesztéseket.
Az egészségügy sohasem látott méretű 500 milliárdja az a fidesz nemzeti költségvetéséből van? :)
"Ritka ostoba bolsi vagy. :)"
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.03.07 18:00

@atombandi:

Teljesen tudatában van.

A Fidesz is.

Azért csinálják ( lásd: sorosozás )
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2016.03.07 17:46

@Daniel Dakota:
Azért Goebbels nagy ember volt ugye, ha már ennyit használjátok néhány hasonlóval az ő "szakkifejezését". Viszont elvitte a zördög azért erre figyelj!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2016.03.07 13:05

@Daniel Dakota:
a sokadik kényszeres bolsizásod után azért szólok, hogy goebbels volt ennek a zsidóbolsevik szónak az élő nagykövete. nem tudom, hogy mennyire vagy tudatában ennek, vagy mennyire azonosulsz a nézeteivel, de kívülről a pársoros hozzászólásaid alapján a legdurvább náci propagandistának hatsz. és a látszat miatt soxor ignorálják a mondanivalódat, mármint ha a libsibolsin kívül tartalmaz a hozzászólás mást is...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Daniel Dakota, 2016.03.07 11:57

@pastorius: Tudjuk, hogy nagyon lopnál. :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .