A Napi.hu egy olvasói levélből úgy értesült, hogy miután a francia PSA felvásárolta az Opelt és nemzetközi szinten átszervezésbe kezdett, immár Magyarországon is létszámcsökkentést kezdeményezett.

A nyugat-magyarországi motorgyár első lépcsőben a kölcsönzött munkaerőtől válik meg. Olvasónk szerint az érintett emberek is évek óta a gyárban dolgoztak, s felvételkor ugyan hangoztatták nekik, hogy nem kerülnek hátrányba a kölcsönzött státusz miatt, de ez a valóságban végül nem így történt.

Olvasónk úgy tudja, a megrendelések csökkenése miatt januártól további létszámleépítés lesz, de az már érinteni fogja az opelos dolgozói állományt is.

Visszaküldték a dolgozókat?

A most fölöslegessé vált kölcsönzött dolgozókat a nagypáli székhelyű WHC Consulting Kft. közvetítette az Opel felé. Itt tehát nem az alkalmazottak munkaviszonyának felmondása történik, pusztán annyi, hogy a multicég visszaküldte ezeket az embereket a kölcsönbeadónak - magyarázta lapunk megkeresésére Tóth Csaba, a szentgotthárdi Járműgyártók Szakszervezetének elnöke.

(A Vas megyei város hírportálján időközben nyilvánosságra került egy felmondólevél, amely bizonyítja, hogy a WHC a munkaerő-kölcsönzésre létesített munkaviszonyt megszüntette. A portál szerint az érintett dolgozóknak mind felmondtak.)

Szerinte mindössze arról van szó, hogy hozzá kell igazítani a termeléshez a dolgozók létszámát, az új tulajdonos pedig a kapacitás csökkentése mellett döntött: a tervek szerint az eddig jellemző évi 600-700 ezer motor mellett jövőre már csak körülbelül 450 ezer motort fog gyártani a magyar Opel-gyár. Fontosnak tartotta megjegyezni azt is, hogy a szentgotthárdi üzem nem fog megszűnni. (Megkongatták a vészharangot az Opel magyar motorgyára felett?)

Voltak, akik felmondtak

Tóth Csaba szerint a gyárban mindamellett óriási a fluktuáció - az osztrák határ közelsége miatt, főleg a fiatal, 20-30 év közötti dolgozók hagyják el a céget: január 1-jei hatállyal közel 190 ember távozott önkéntes felmondással. A benzin- és dízelmotorokat gyártó szentgotthárdi üzem a 1281 főt foglalkoztatott a legutóbbi, 2016-os adatok szerint (a kölcsönzött munkavállalók nélkül).

Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. létszáma (éves átlag)
Év
2008659
2009635
2010602
2011622
2012656
2013672
2014813
20151204
20161281
2017*1252
* jelenleg az online NAV-adatbázis szerint  Forrás: Napi.hu-gyűjtés, mérlegek, NAV

Mi zajlik a háttérben?

Az Opelt nemrég a francia Peugeot-Citroen (PSA) várásolta fel a GM-től. Ezt követően a cégvezetés bejelentette, hogy az összes Opel modell PSA-alapokra épül majd, így az Opelekben a jövőt nézve kizárólag francia motorok, váltók, futóművek és padlólemezek lesznek. Ennek egyik oka, hogy a GM idején kifejlesztett technika használata után - az adásvételi szerződés vonatkozó pontja miatt - licencdíjat kell fizetnie a PSA-nak.

Az első nagyobb elbocsátást október 17-én jelentették be az észak-angliai Ellesmere Portban lévő üzemben, ahol az európai piacra szánt Opel/Vaux­hall Astra modellek készülnek. A telephelyen 400 munkahely megszüntetéséről döntött az új tulajdonos, így a jövőben a mostani kettő helyett csak egy műszakban folyik majd a termelés.

Máshol is elbocsátanak

Mivel 13 Opel gyár működik Európában, az új tulajdonos versenyezteti ezeket az üzemeket, ami több helyen megszorításokkal járhat. Tóth Csaba úgy tudja: már az Opel lengyelországi üzemében is napirenden van az elbocsátás: itt 160 saját alkalmazottat, valamint további 160 kölcsönzött dolgozót küld el a társaság.

A nyitókép forrása: MTI Fotó/Varga György