Tömegközlekedők, figyelem: fogynak az ellenőrök!

Az utóbbi időben mintha jóval ritkábban járnának az ellenőrök a budapesti felszíni közlekedési járatokon. Ez nem csak személyes vélemény és a Napi.hu néhány olvasójának érzése, hanem állománystatisztikákkal is alátámasztott tény.
Szász Péter, 2017. július 28. péntek, 07:08

Mintha eltűntek volna az ellenőrök a budapesti felszíni tömegközlekedési járatokról. Ez a "jelenség" olyan villamosvonalakon is tapasztalható, mint a 4-6, a 17-es vagy akár az 1-es, de a buszok sem kivételek. A Napi.hu kollégájának egy ellenőr a létszám megfeleződéséről beszélt korábban, hozzátéve, hogy a közterület-felügyelőből is kevés van.

Ha nincs is szó feleződésről, a BKK Zrt. lapunknak küldött állománystatisztikája komoly visszaesést mutat. Eszerint míg 2013-ban még 365 ellenőr dolgozott a járatokon, 2017-ben már 103-mal kevesebb, vagyis csaknem 30 százalékkal csökkent az állomány. Ezen belül 2015 után zuhant nagyot a létszám, akkor még ugyanis 340 fő dolgozott ellenőrként az idei 262 helyett.

A dolog persze nem ilyen egyszerű, hiszen az elsőajtós felszállás folyamatos terjedése sokat segít a bliccelők kiszűrésében, ráadásul a BKK 2014-ben újított az ellenőrök kiküldési mechanizmusán. A lapunknak küldött válaszukban azt írják: minden ellenőri műszakban mobilcsoportokat alakítottak ki, amelyek tevékenysége nem fővárosi közösségi közlekedési vonalakhoz, hanem területhez kötött. Ez, illetve a munkaközi szünetek újraszabályozása jobb munkahelyi fegyelemhez és munkaidő-kihasználtsághoz vezetett.

A jegyellenőrök létszáma
ÉvEllenőrHÉV-ellenőr
201336576
201435679
201534079
201629168
2017 .262..
58..
Forrás: BKK

A BKK szerint az ellenőrök már ad hoc módon - azaz utasok számára kiszámíthatatlanul - jelennek meg egyes fővárosi vonalakon. (Ennek elvileg mindig így kellett volna lenne - szerk.). A munkaidő hatékony kihasználását segíti az is, hogy az ellenőrök munkaidejük kezdetén a főváros tíz különböző pontján jelentkeznek szolgálatra, lehetőség szerint a lakhelyükhöz közelebb.

A BKK további újításokat is említ. Ilyen például, hogy az ellenőrök flottás mobiltelefonokat kaptak, amelyekkel egymással ingyen beszélnek. Indítottak egy automatikus beosztáskészítő rendszert és a Budapest-kártyákat is applikációval ellenőrzik már.

Mi lesz a HÉV-vonalakon?

Mivel a HÉV-vonalak - legalábbis a budapesti szakaszok - sem hemzsegnek az ellenőröktől, megkérdeztük a BKK-t, hogy lesz-e állandó ellenőrzés a belépőpontokon. A cég azt közölte, hogy az összes HÉV-állomás peronján történő állandó ellenőrzéshez nincs elegendő létszámú HÉV-jegyellenőr, azonban a szerelvényeken ellenőriznek és jegyet is adnak el.

A biztonsági őrök néhány állomáson elsősorban csúcsidőben végeznek beléptetéses ellenőrzést, illetve rendkívüli események, rendezvények idején. A cég adatai szerint a HÉV-ellenőrök száma is megcsappan az elmúlt években. 2013-ban még 76-an voltak, majd két enyhén emelkedő év után idén 58-ra csökkent a létszám.

Nyelvvizsga?

Próbáltuk megtudni azt is, hány ellenőr rendelkezik nyelvvizsgával és van-e lemorzsolódás a körükben. Teljes létszámot a cég nem közölt, lévén a nyelvvizsga nem feltétel, csak előny a munkaerő-felvételnél. Így az az információ sem mond sokat, hogy az elmúlt egy évben mindössze egy nyelvvizsgával rendelkező jegyellenőr mondott fel.

Ha Önök is úgy tapasztalják, hogy az elmúlt években könnyebb lett bliccelni Budapesten, osszák meg velünk.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gmihaly621, 2017.07.28 08:17

Tippadás? Bujtogatás? Minél rosszabb ezeknek, annál jobb nekünk?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html