A keddi Napi Gazdaság cikke

A 4-es metró alagútjait fúró konzorcium, a Bamco a múlt pénteken befejezte a munkát - tudta meg a Napi Gazdaság, s bár a látványosabb munkák már korábban véget értek, hisz a pajzsok még tavaly júniusban megérkeztek a Keleti pályaudvarhoz, két hónap kellett ahhoz, hogy azokat kiemeljék a helyükről. Az alagutak 2010 szeptemberére teljesen üresek voltak, sőt a Kelenföld-Gellért téri szakaszon már 2010 januárjában üres volt a járat.

Metróépítésben jártas szakemberek szerint a nemzetközi gyakorlatban, miután a vállalkozó kiüríti az alagutat, azt a beruházó átveszi, hogy folytatódhasson az építkezés, például a vágányok építésével. Úgy tudjuk, hogy itt nem ez történt, pedig a megbízó DBR akár szakaszaiban (például a Kelenföld-Gellért tér, illetve a Gellért tér-Keleti pályaudvar közötti részt) is átvehette volna a létesítményt.

Eközben a megrendelő folyamatosan késéssel vádolta a konzorciumot, s arra hivatkozott, hogy a Bamco miatt nem jöhetnek a további vállalkozók, holott már egy jó ideje dolgozhatnának, ha a DBR átvette volna az alagutakat, illetve a folytatásra várók készen lennének erre. Az egyik vállalkozónak például már a Gellért téren kellene dolgoznia, miközben még csak most állította fel a szükséges anyag szállításához a berendezést, tehát az alagutak fúrói miatt a többiek nem szenvedtek el károkat - vélik a Bamcónál, a konzorcium viszont igen, hisz miután a megrendelő álláspontja szerint a társaságnak két évvel ezelőtt kellett volna befejeznie a munkálatokat, ezért késedelmi bírság címen 20,7 millió eurót számoltak fel, s ebből eddig 16-17 millió eurót le is hívtak a számlájukról.

A Bamco vitatja ennek jogosságát, s a szerződés szerint ilyen esetben először a feleknek kell megvitatniuk a problémát - úgy tudjuk, ez nehézkesen megy, s ha a megbeszéléseken nem sikerül tisztázni az ügyet, akkor fordulhatnak a háromtagú döntőbizottsághoz, amelynek egyik tagját a konzorcium, egy másikat a megrendelő jelöli ki, a harmadikat pedig a konzorcium és a megrendelő által kijelölt tagok választják meg. Mivel várhatóan itt sem rendeződik a probléma, információink szerint elképzelhető, hogy a Bamco a harmadik lehetőséghez fordul, vagyis választott bíróság elé viszi az ügyet.

Van más is

Ráadásul nem csak ez az egy probléma merült fel. A megrendelő ugyan tavaly augusztusig egy-egy mérföldkőhöz érve rendre kifizette a vállalkozót (bár időszakonként voltak visszatartások), de azóta egyáltalán nem fizet, körülbelül 16 millió euróval tartozik a DBR. Sőt a kivitelezési időtartam megnövekedése miatt, illetve mert drasztikus módosításokat hajtottak végre a projekten, a Bamco 45-50 millió eurót követel.

Egyesek szerint a megrendelő azért késlelteti az átvételt, hogy a késésre hivatkozva ne kelljen minden követelést teljesíteni, sőt a beruházó úgy juthat pénzhez, ha késedelmi pótlékot számol fel, s ráadásul nem csak a Bamcóval, hanem a többi vállalkozóval szemben is, vagyis minden vállalkozó pénzt veszít, hisz a megbízó mindenkire bírságot szab ki. Mások szerint lehet, hogy szándékosan fogalmazták meg úgy a szerződéseket, hogy a megrendelő bebiztosítsa magát, a vállalkozóknak bírságot keljen fizetniük.

Szakemberek úgy vélik, hogy hiányzik a projekt átfogó koordinációja is. A projekt ellenőrzése általában a költségek 6 százalékát teszi ki, a 4-es metró estében ez 60 millió euróba került volna, ám ezt megspórolták, hiszen eltekintettek a beruházásért felelős mérnök mellett működő független projektkontrollertől. Sokan úgy vélik, hogy azért is van ilyen sok probléma a beruházással, s akár bukásnak is tekinthető a projekt, mert bár a megbízó emberei képzett alagútépítési szakemberek, a projekt adminisztrációjában nincs tapasztalatuk.