Az MRSZ 21 taggal újjászerveződött OOH Tagozata szerint a Településkép védelméről szóló törvény tegnap (december 12-én) beadott szigorító módosítása megbénítja a közterületi piacot. A szövetség szerint a közterületi reklámozást nem csak a diszkriminatív és szeletív adók bevezetésével, hanem a Településkép védelméről szóló törvény közterületi reklámozásának további szigorításával is megpróbálja ellehetetleníteni a kormány. A szigorítás hatásra több száz vállalkozás több ezer dolgozója és önkormányzatok, lakóközösségek, valamint bérbeadók veszíthetik el bevételeiket.

Uniós jogba ütközik

A szakmai szövetség nem találja összeegyeztethetőnek az uniós joggal a közterületi reklámeszközökre - a helyi adókról szóló törvény legutóbbi, a T/13159. számú "egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról" szóló törvényjavaslati csomagban közzétett módosításával - kivetett külön adót. A helyi adó ezen módosítása az uniós állami támogatási szabályoknak ellentmondva diszkriminatív, szelektív előnyt biztosít egyes médiavállalatoknak.

A közterületi médiapiac szereplői komoly hátrányba kerülnek más szakági szereplőkkel szemben és a reklámozókat a globális online reklámpiac felé terelik. Ezáltal ez az adó versenyhátrányt jelent az online piacon túlsúlyban lévő globális szereplőkkel szemben a hazai vállalkozásoknak - véli az MRSZ.

Lehetetlen mértékű adó

Az MRSZ OOH Tagozata fontosnak tartja kiemelni - mint ahogy az MRSZ legutóbbi közleményében is hangsúlyozta -, hogy a közterületi reklámokat szolgáltató vállalkozások ugyanúgy fizetik a reklámadót, mint más reklámpiaci szereplők és a reklámeszközök kihelyezéséért ugyanúgy fizetnek közterület-használati díjat az önkormányzatoknak, mint bármelyik közterületet használó vállalkozás. Az adó mértéke pedig olyan magas, hogy a közterületi reklámok fenntartása lehetetlenné válik. Hosszú távon ez az önkormányzati és állami bevételek jelentős esését vonja maga után.

A szövetség értetlenül áll a kialakult helyzet előtt, tekintve, hogy a kormányzat és az MRSZ között elindultak a tárgyalások a közterületi szabályozás témájában - olvasható a közleményben. Az elmúlt napok lépései, a két tervezet együttes hatása gyakorlatilag megsemmisíti a közterületi reklámozást, amely sok száz vállalkozást és több ezer dolgozó, bérbeadó megélhetését ellehetetleníti - jegyzik meg az MRSZ.

A Magyar Reklámszövetség a fentiek alapján arra kéri a kormányt, hogy folytatódjék a megkezdett párbeszéd a szakma és a kormány között, valamint az MRSZ OOH Tagozata által felajánlott - szakmai szempontokat szem előtt tartó - javaslati anyag megvitatása. Ennek megfelelően az MRSZ és OOH tagozata javasolja, hogy a fenti és tervezett további szabályozások érvénybe léptetését a kormány az MRSZ-szel és az OOH Tagozatával egyeztesse - olvasható a közleményben.

MRSZ OOH tagozatának tagjai:

Alfa Palkát Kft., DEFI Hungary Kft., Euro-AWK Kft., Euro Publicity Kft., Horizont Reklám Kft., Hungaroplakát Kft., JCDecaux Hungary Zrt., Kroc Kft., Mahir Citiposter Kft., Neonlight Média Kft., Urbanus Média Kft., Pannon Plakát Kft., Pont Reklám Kft., Publimont Kft., Servitum Kft., IK Közterületi Kereskedelmi Kft., TM Company Kft., Odex Outdoor Expert Kft., Portland Közterületi Reklámügynökség Kft., Outdoor Media Audit Kft., OptiPoster Kft.