A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Ha nem is a Dutra vagy Rába-Steiger néven, de belátható időn belül Magyarországon gyártott traktorokkal végezhetnék a termelést a hazai agrárcégek. A valaha nagy hírű itthoni gyártás ismételt beindítására ugyanis jórészt adottak a feltételek: a magyar cégek által gyártott kiegészítő berendezéseket neves gyártók vásárolják, sőt egyes traktor-alkotórészeket, például kabinokat (Agricon Kam) és műszerfalat (KMGY) is szállítanak külföldi megrendelőknek.

A mintegy 140 ezer darabos magyar piac csereigénye − évi mintegy 100 milliárd forint értékben − jelenleg 3 ezer traktort tesz ki, de hazai gyártás és kedvező ár esetén ez akár a duplájára is emelkedhet. Évi 6-7 ezer darabos szériát pedig már érdemes − és nyereséges − lenne itthon gyártani, akár egy összeszerelő üzem felépítésével. A magyar igények kielégítése mellett ráadásul a környező országokba is lehetne exportálni a járműveket.

A magyar gyártás mellett szól az is, hogy a térség traktorgyártó cégei nem tudnak komplett "láncokat" − például erőgéphez tartozó vető- és betakarítógépet − szállítani a mezőgazdasági üzemeknek. (A nagyobb gyártók, mint a New Holland vagy a John Deere, persze képesek erre.) Ez azonban magyar mezőgépgyártó cégek bevonásával megoldható lenne, és talán éppen ezért érdeklődik a magyar gyár lehetősége iránt a cseh Zetor, az ukrán Belarusz, sőt a multinak számító Claas is. Bevonásukkal évi 10 ezres szériák is elhagyhatnák a magyar üzemet, ráadásul a gyártás beindításához működőtőke érkezne az országba − a kormányzati segítséget az adókedvezmény és munkahely-teremtési támogatások jelenthetnék. A hazai gyártás beindulása a műszaki fejlesztések alapját is megteremtené, kis túlzással olyan lehetőséget adna a beszállítói iparnak, mint a személyautó-gyártás. A magyar mezőgépipar egyébként is az átlag felett teljesít: míg világszerte e szegmensben 7-8 százalékos az évi növekedés, a magyar cégek tavaly ennek dupláját teljesítették, eladásaik értéke meghaladta a 130 milliárd forintot.