Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
A Napi Gazdaság keddi számának cikke
Évi tizenötmilliárd forint − nagyjából ennyi hozadéka lehet annak, hogy az állam 300 milliárd forinttal konszolidálja a MÁV adósságait. A fenti összeget a kamatköltségeken takaríthatja meg a vasúttársaság, ráadásul csoportszinten a vállalat mentesül majd évi 45 milliárd forint hitellejárati kötelezettségétől, ami segíti a cash-flow-menedzsmentjét. Ez azonban nem elegendő intézkedés − hangsúlyozta a vasúttársaság.
A szükséges hatékonyságjavító intézkedések egy része belső erőforrásokkal és döntésekkel kezelhető − ám erre vonatkozóan a program részleteinek kidolgozása még folyamatban van. Sokat azonban nem szabad várni ezektől az intézkedésektől, a jelenlegi költségszerkezet mellett ugyanis a kiadások mintegy 85-90 százaléka determinált, vagyis a menedzsment által nem befolyásolható költség.
Ennek ellenére az adósságkonszolidációért cserébe a kormány jelentősen csökkenteni tervezi a MÁV finanszírozását: jövőre 45, 2013−2014-ben pedig 60-60 milliárd forinttal mérséklődik a vasúttársaság állami támogatása. A megtakarítási szándék érthető, ám strukturális átalakítás nélkül a költségek számottevően nem mérsékelhetők. Komoly változtatások nélkül az adósság ismét újratermelődik. Az elmúlt évek gyakorlata szerint az állam korábban többször a MÁV hóna alá nyúlt, s a társaság ezt követően újratermelte az adósságát. Legutóbb 2002-ben szanálta a céget, mára pedig 300 milliárdra duzzadt a mínusz − azzal együtt, hogy 2007-ben 116 milliárd forint tőkejuttatást kapott a társaság a 68,8 milliárd forint extra költségtérítés mellé.
A költségtérítési igény további csökkentése a technológiai színvonal jelentős emelésével képzelhető el, ami eszközoldali beruházásokat tesz szükségessé − tudatta a vasúttársaság. Vagyis akkor teljesíthető a kormányzati szándék következmények nélkül, ha a vasúttársaságnak valóban csökkennek a költségei, mert korszerűbbé válik s mert vonzó közlekedési alternatívát mutat. Ehhez nemcsak a gördülő állomány, hanem a pálya és a kiszolgáló egységek megújítására is szükség van − utóbbi két elemet az állam képes biztosítani, az előbbiről azonban a társaságnak kell gondoskodnia. Szakértők szerint ez viszont újabb hitelek felvételére kényszerítheti a vasúttársaságot, így nem tudni, hogyan keveredhet ki az adósságcsapdából.
2008 | 2009 | |
Értékesítés árbevétele | 176,8 | 121,5 |
Üzemi eredmény | 35,2 | -12,4 |
Részesedés értékesítése | 72,6 | 1 |
Pénzügyi eredmény | 58,5 | -14,3 |
Mérleg szerinti eredmény | 16 | -27,9 |
Hosszú lejáratú kötelezettség | 658,7 | 660 |
Rövid lejáratú kötelezettség | 68,6 | 82,4 |
Összes kötelezettség | 726,9 | 742,6 |
Tárgyi eszközök | 739,7 | 753,9 |
Forrás: cégnyilvántartás |