A felügyeleti vizsgálat szerint a bank 2013. március 2-tól "Könyvelési díj" elnevezéssel új díjat vezetett be 20, már meglévő számlacsomagja és 2 ugyanilyen bankkártyája esetében, a hitelintézet által elismerten a tranzakciós illeték áthárításának céljából. A hitelintézeti törvény rendelkezése szerint azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható. A módosításhoz a bank nem kérte az ügyfelek aktív hozzájárulását, csak annak hallgatólagos elfogadását vagy a szerződés felmondását tette lehetővé számukra.

A Volksbank ezt megelőzően, 2011. február 11. és március 1. között - a "Könyvelési díj" életbe lépéséig - 20 számlacsomagjánál az ügyfelekre nézve hátrányosan módosította a szerződésekben foglalt díjszámítási módot is, úgy, hogy a korábbi fix összegű helyett százalékos mértékű (de meghatározott minimumdíjat is tartalmazó) metódust vezetett be. A számítási módszer egyoldalú megváltoztatását viszont szintén tiltja a hitelintézeti törvény.

A bank a vizsgálat adatai szerint 2013. május elejéig összességében mintegy 233 millió forintnyi díjat szedett be jogszerűtlenül, így az intézménynek ezt az összeget kell visszatérítenie ügyfeleinek.

A PSZÁF idén januárban rendkívüli adatszolgáltatás keretében kért információkat a hazai pénzforgalmi szolgáltatóktól arra vonatkozóan: a tranzakciós illetékről szóló jogszabály tavaly július végi kihirdetésétől fogva módosítottak-e szolgáltatási díjaikon, vezettek-e be új díjat, változtattak-e díjszámítási módszerükön, s mindezt mely megalapozó dokumentumok alapján végezték. Az első adatszolgáltatási válaszok alapján a PSZÁF márciusban fogyasztóvédelmi témavizsgálatot indított több pénzforgalmi szolgáltatónál.

A jövőben további büntetésekről határozhat a felügyelet, hiszen a hozzá beérkezett adatok szerint 164 pénzügyi szervezetből 154 áthárította ügyfeleire a tranzakciós illetéket, vagyis ezzel összefüggő díjmódosítást hajtott végre valamely termékén.

Májusban a KDB Bank Zrt.-re a PSZÁF hasonló indoklással tízmilliós bírságot szabott ki, illetve kötelezte az ügyfelektől beszedett 80 millió forint visszafizetésére is.