A GVH megállapította, hogy a BÁV-Zálog Zrt., valamint a BÁV Aukciósház és Záloghitel Zrt. megalapozatlanul használta a következő reklámállításokat az alábbi időszakokban:

  • "a  BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön" 2014. április 23. és 2014. augusztus 28. között;
  • "a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre" 2014. augusztus 29. és 2014. október 19. között.

A GVH nem fogadta el "a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön" szlogenben szereplő piacelsőségi állítás alátámasztására benyújtott piackutatást bizonyítékként, mert a kommunikáció üzenetének megalapozását célzó kutatás kizárólag a tömbarany elzálogosítására szolgáló kölcsönügyletekre vonatkozott.

Ezzel szemben a GVH vizsgálata feltárta, hogy a tömbarany elzálogosítására való kölcsönügyletek megoszlása csekély mértékű az egyéb kölcsönügyletek között. Így a mindennapi életben tömegesen előforduló nemesfém/aranyfedezet kategóriába eső aranyékszerek elzálogosítása esetén a piacelsőségi állítás használata nem volt megfelelően alátámasztva.

A később használt "a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre" szlogen esetében a GVH megállapította, hogy a vállalkozások olyan kutatási adatokra hivatkoztak bizonyítékként, amelyekkel a kommunikáció közzétételekor még nem rendelkeztek.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat döntően sérülékeny fogyasztókat célzott meg, a kereskedelmi gyakorlat hosszabb ideig tartott és jelentős számú fogyasztót ért el.

A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe többek között, hogy a két vállalkozás elismerte a jogsértő kereskedelmi gyakorlatot, amellyel önként fel is hagyott a GVH versenyfelügyeleti eljárásának megindítása előtt.

A GVH állításaik igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek alátámasztják azok valóságtartalmát, figyelemmel a változó piaci viszonyokra is, és a vállalkozásoknak rendelkezniük kell e bizonyítékokkal már reklámjaik közzététele előtt, hosszabb kampány esetén pedig külön figyelniük kell az eredmények esetleges változásának lehetőségére is.

A GVH megszüntette az eljárást a 2014. október 20. és 2014. december 31. között közzétett "a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre" szlogen vonatkozásában, valamint azon üzenetet tekintve, miszerint az érintett termék választásával a fogyasztó a számára legelőnyösebb üzletet köti (nem csak a zálogkölcsön összegére figyelemmel) - olvasható a GVH közleményében.

Nem ismerik el

A BÁV Zrt. közölte: jogorvoslattal él a GVH döntésével szemben. A cég álláspontja szerint ugyan egy technikai hibát valóban elkövettek, de minden vonatkozó jogszabályi előírást betartottak, és az eljárás során benyújtott piackutatás, valamint minden ettől függetlenül végzett vizsgálat alátámasztja a reklámban elhangzottakat.