Újraindul a magyar buszgyártás Székesfehérváron

A magyar honvédség száz új, hazai fejlesztésű buszt vásárol 2019-ig.
Domokos Erika, 2017. szeptember 21. csütörtök, 16:39

A Zrínyi 2026 haderő fejlesztési program keretében, 2019-ig száz új, hazai fejlesztésű buszt vásárol a Honvédelmi Minisztérium a magyar hadsereg számára - jelentette be Simicskó István, a honvédelmi miniszter.

A HM Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnikai Kft. kooperációjában készült Currus-Aries-Volvo Euro VI-os motorral szerelt autóbusz prototípusának bemutató rendezvényén a miniszter hangsúlyozta, hogy a hadsereg hatékony feladatellátásában segítenek majd az új járművek. Ezzel elindult az "elmúlt 25-26 év legkiterjedtebb haderő fejlesztési programja", a Zrínyi-program, amelynek több más eleme is lesz a közeljövőben.

134 autóbusza van a honvédségnek, átlagosan 250-300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, az átlagéletkor pedig 25 év. Az elöregedett buszok helyett újakra van szükség, hogy például a határvédelem vagy a balkáni missziók során a személyszállítás megoldható legyen - mondta Simicskó István.

A Currus, az Ikarus és a Volvo együttműködésében évente 40 buszt gyártanak le, Simicskó reméli, hogy e hadiipari fejlesztés a magyar gazdaságra jótékony hatással lesz.

Részben saját stratégiával, részben állami hadiipari megrendelésekkel az Ikarus növekedési pályára állhat - mondta Széles Gábor, az Ikarus elnöke. 1,5-2 milliárd forintos technikai beruházást hajtottak végre, így a korábbi 1,5-2 helyett ma már csak átlagban 0,2 emberi munkaerő kapcsolódik egy-egy busz gyártásához. Azt tervezik, hogy a gyártást évente 3000 buszra emelik, ez legalább 600 embernek teremthet munkahelyet Székesfehérváron.

Az új, multifunkciós autóbuszról elmondta: nemcsak hagyományos csapatszállításra alkalmas, hanem - a vezérkar kérésére - 4 órán belül átállítható kórházi üzemmódra. Ilyenkor az ülések kiszerelésével 15 hordágy fér el a járműben.

A harmadik üzemmód a rabszállítás, amellyel a Belügyminisztérium igényeit tudják kielégíteni a jövőben.

Széles Gábor reményét fejezte ki, hogy a Currus-Aries ezzel a képességgel a NATO-piacokon is versenyképes jármű lehet.

Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester régi álom megvalósulásának nevezte a fehérvári buszgyártás újraindulását, amellyel a világban is ismert brand újjáéledt.  Remélte, hogy a jövőben újra Székesfehérváron gyártott Ikarus-buszokat használnak a város közösségi közlekedésében.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gyurta, 2017.09.22 23:40

@Bahnsteig_Eins:
Újabbat ostoba, folyton a szocializmust sírod vissza. Pontosan azért ment tönkre mert gazdaságilag csődbe jutott, ebben benne volt az Ikarusz is meg az általad emlegetett egész magyar ipari kapacitás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2017.09.22 23:32

@matura: "már nem voltak mozgóképesek a 40 éves magyar buszok"

Hát ez az, egybites ostoba, de előtte azért 40 évig kifogástalanul működtek... A sokszoros áron vásárolt MAN stb. buszok meg két hónapon belül kigyulladtak, lerobbantak, így is voltak tervezve, hogy fizessük a javítást, az alkatrészt, stb... De miért is jó nekünk, ha nemcsak többszörös áron vesszük a német bóvlibuszt, de még folyamatosan fizethetünk is rá, egybites ostoba??

@hedviga: "a MATÁV-tól kezdve a Taurus, Tungsram, stb.. vég nélkül sorolhatnánk"

Igen, mindent felszámolt, bezáratott az EU, eszük ágába se volt együttműködni, megnézni hogy esetleg miben hasznosíthatnák a 40 év alatt kiépült magyar kapacitást, szaktudást, stb., nem, nekik ez kizárólag konkurrencia volt, amit gyarmatosításunkkal egyidőben fel is számoltak, magasról tojtak az utcára tett, megélhetésüket vesztett százezrekre, milliókra, kaptunk "kárpótlásul" sok-sok mutyikalandparkot meg buzifelvonulást, a bécsi cukrászdának - legjobb esetben - a mosogatói munkakörét, mi ostoba, gyarmatosított, éhbéres multirabszolga fehérnégerek, kizsákmányolt, rászedett birkák... Nem jött el az EU-Kánaán, kifosztott, legatyásodott csórókká tettek bennünket az EU-nak álcázott multik, ehhez képest a szocializmus jóléti állam volt, nem kizsákmányolt éhbéres rabszolgák voltunk mint most, aki élt már akkor, az tudja...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hedviga, 2017.09.22 18:59

Szerintem új szelek fújnak, és még egy KO-ból is fel lehet állni. Ha feladjuk, akkor menthetetlenül elvesztünk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hedviga, 2017.09.22 18:56

@matura: ...nézze, a MATÁV-tól kezdve a Taurus, Tungsram, stb.. vég nélkül sorolhatnánk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hedviga, 2017.09.22 18:52

A tehetséges magyar mérnököket, orvosokat, kutatókat pedig anyagilag jobban kellene támogatni, mivel, ha azt érzem, hogy az állam is támogat engem, mellettem áll, akkor többre képes szerintem mindenki, ha nem nyomorog közben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html