Vallottak a diszkontláncok - elképesztő Aldi-tempó

Tavaly a Profi év végi kivonulásával együtt is tovább nőtt a külföldi diszkontláncok részesedése a hazai kiskereskedelmi forgalomból. Az Aldi ötödével növelte bevételeit, így jelentősen csökkent a vesztesége, a Penny Market pedig nyereségének duplázásáról számolt be.
NAPI, 2013. június 8. szombat, 08:50

Miközben tavaly a Penny Market és az Aldi is jelentősen javított számain, az eddigi eredményei láttán nem csoda, hogy kivonult a magyar piacról a Profi diszkontlánc. A legnagyobb szereplő minden bizonnyal a Lidl maradt a hazai diszkontlánc-arénában - ez derül ki a társaságok által nemrégiben közzétett 2012-es eredményadatokból és a Napi Gazdaság számításaiból. Az adatokat részletesen bemutató táblázat a cikk végén található.

A hazai piacon meghatározónak számító külföldi diszkontláncok további térnyerését mutatják a cégek friss beszámolói. A 2012-es eredmény- és mérlegbeszámolók alapján - ezeket eddig az Aldi, a Penny Market és a Profi adta le, a Lidl februárig tartó üzleti évéről július végén jelenthet - összesített forgalmuk több mint 9 százalékkal nőtt 2011-hez képest. Ez másfélszer nagyobb tempó, mint amit a teljes hazai élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem tavaly felmutatott: a KSH 6,5 százalékos pluszról számolt be. Ha a jó ideje mind gyengébb teljesítményt felmutató Profi számait figyelmen kívül hagyjuk, akkor a másik két lánc összforgalma közel 12 százalékos növekedést mutat, ami már majdnem kétszerese az országos átlagnak.

Mínuszba fordult a Profi saját tőkéje

Tavaly e három diszkontláncból kettő javított adatain, egy tulajdonosa, nevezetesen a Profié a kivonulás mellett döntött. Utóbbi éve így csonka lett, hiszen az üzleteket novembertől kezdték átvenni a CBA-tagvállalatok és a Coop-csoport - mindez az árbevétel csökkenésében is megmutatkozott, hiszen az ünnepi szezon kimaradt. A Profi Magyarország Zrt. közel ötödével 16,1 milliárd forintra csökkenő nettó árbevétellel és az egy évvel korábbi több mint kétszeresére, 3,6 milliárd forintra hízott veszteséggel zárta 2012-t, miközben - az addig felhalmozott veszteségeknek köszönhetően - 1,3 milliárd forintos mínuszba fordult a saját tőke is.

Mi várható a Lidltől?
Ha csak a már említett 6,5 százalékkal növelte bevételét a Lidl Magyarország Bt. -  vagyis a bővülés tempója nagyjából megegyezett az egy évvel korábbival -, az közel kétszázmilliárdos árbevételt jelent.

Kérdés, hogy az eredmény hogyan alakult: tavalyelőtt az egy évvel korábbi kevesebb mint 40 százalékára, 3,66 milliárd forintra olvadt a veszteség.

A diszkontpiac másik régi szereplője, a Penny Market Kft. az országos átlag felett, közel 8 százalékkal növelte forgalmát 153 milliárd forint fölé. Ez a több mint 11 milliárd forintos emelkedés, valamint a pénzügyi műveletek eredményének kétszázmilliós javulása járult hozzá ahhoz, hogy az adózott eredmény egy év alatt megkétszereződjön, megközelítve az 1,05 milliárd forintot.

Az Aldi Magyarország Bt. szintén javuló számokról jelentett. Az árbevétel - az egy évvel korábbi 30 százalékot meghaladó tempó után - közel 22 százalékkal gyarapodva meghaladta a 69 milliárd forintot, az adózott veszteség pedig több mint negyedével 5,1 milliárd forintra csökkent. (Az így is tetemes mínusz a korábbi tempós terjeszkedés költségeivel magyarázható.) A saját tőke látványosan, kétharmadával 16,66 milliárd forintra emelkedett - a növekedés az említett veszteség és a tulajdonosok által végrehajtott 40 millió eurós tőkeemelés összegeként jön ki.

Nyolcszázmillió boltonként

Az egyes mutatókat vizsgálva is látszik, hogy a Profi volt a leggyengébben teljesítő lánc. A boltonkénti éves átlagforgalom az utolsó teljes évnek számító 2011-ben is csak 301 millió forint volt, ami tavaly negyedmilliárd forint alá esett. A versenytársak ennek többszörösét hozták, az Aldi és a Penny Market fej-fej mellett mintegy 800 milliót, a Lidl pedig a 2011-es adatok szerint 1,2 milliárdot.

Tetemes volt a Profi lemaradása az egy alkalmazottra jutó árbevétel terén is, a versenytársakhoz képest nagyjából feleakkora teljesítményt mutatott fel. Ami az egy üzletre jutó éves eredményt illeti, természetesen csak a profitról beszámoló Penny Market esetében beszélhetünk nyereségről. Eközben az Aldi és a Profi hasonló, 60 millió forintot közelítő veszteséget produkált boltonként, ami bő kétszerese a Lidl 2011-es hasonló mutatójának.


A nagyobb méretért kattintson!



 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2013.06.09 10:45

Talán nem a régi, különálló feldolgozóipari üzemeket, pl. húsüzemeket kéne támogatni, hanem teljes vertikumokat létrehozni, amelyek a növénytermesztéstől a feldolgozott termék becsomagolásáig, a hulladék hasznosításáig egy kézben, mondjuk egy szövetkezetben van...

Csányi már építgeti a saját vertikumát.

Természetesen a szövetkezetek több ember megélhetését biztosítanák.

Mi is történt orbániában ezért? A földmutyi? A visszamenőleges törvénykezés? A pályázatok pártos bírálása? Így nehéz lesz!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.06.09 10:43

@megalodon: ..az a Rommel, akit Tobruknál elvertek?

Az Aldi nagyon egyszerű, olyan, mint egy kocka. Mindig ugyanaz van, mindig ugyanazt megtalálod, a minőség elfogadható ( a péksütemények itt is egységesen ócskák, mint az egész országban, s ha az ember tisztességes császárzsönlére vágyik, akkor a határ túloldalán keresheti, s itt a horvát és a szlovén határt is értem, nem egyedül az osztrákot ).

Csalni szoktak, ami a gyors pénztárosi műveletekhez tartozik ( nekem már igyekeztek volna több vizet számolni, mint amit vettem, de pironkodás nélkül levonták - a pironkodás nem ártott volna ! ).

Rendezettebb, mitn a Lidl és nem olyan skála-szerű, mint a tesco, bár árulnak mindenféle nem-élelmiszer cuccot is. Egyre többet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pro libertate, 2013.06.09 10:25

A fő gond, hogy a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar jelenleg jobbára versenyképtelen, képtelen kielégíteni a hazai vásárlók minőségi igényeit versenyképes áron, ezért importra szorulunk. Az orbán-rezsim protekcionista törekvése a kialakult gazdasági szerkezet konzerválására pedig bebetonozza pl. a mezőgazdaság versenyképtelenségét is.

A másik probléma a riasztó kazai üzleti környezet, amivel sikerült elérniük orbánéknak, hogy a hazai tőke is menekül az országból, kevesen bíznak a hazai gazdaságban vagy egyszerűen máshol vonzóbbak az árak, ezért máshol költik el a pénzüket. A külföldinek pedig meg sem fordul a fejében, hogy itt költekezzen. Ezzel kisebb lesz a magyar belső kereslet, a GDP, emiatt a forint is gyengül.

Így aztán a megfizethető minőség, mint pl. amit az Aldi kínál, érthetően keresett. Ez pedig kifejezetten előnyös a magyar gazdaság és a hazai fogyasztók számára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2013.06.09 10:08

a fő gond, hogy ezek elsősorban importélelmiszert forgalmaznak , ezért a hazai állattenyésztési szektor és az élelmiszeripar haldoklik, a tej és hústermékek piacán már a piac több, mint fele import országos átlagban.

a másik probléma, hogy ezek a profitot kiviszik, kivonják a magyar gazdaságból,nem itt költik el, tehát ennyivel kisebb lesz a magyar belső kereslet, a gdp, illetve emiatt a forint is gyengül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

_Jhony, 2013.06.09 07:22

Az ALDI minőségben tényleg jobb, én is ott veszem a nutellát és néhány német márkájú élelmiszert. A ár tényleg középáras de azt kell modanom a cba sem adja kevesebbért a dolgokat!

A problem hogy a hazai megvan támogatva(szépkártyádat csak cba-ban költheted el) mégsem megy neki vagy lenyúlják a profitot.

A külföldit meg a 2/3-ad népellenségnek kiáltotta ki.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html