A hatékonyságfejlesztést szolgáló, úgynevezett KOMP projektet az MVM csoport finanszírozza, a beruházás 7 állami regionális közlekedési központot (Volánbusz, DAKK, DDKK, ÉNYKK, KNYKK, ÉMKK, KMKK) és 5 vízművet (DMRV, SRV, ÉDV, ÉRV, TRV) érint, a várható megtérülés 10 év.

Az egységesítés egyik előnye, hogy a társaságoknak nem külön-külön működtetett informatikai rendszerük lesz, hanem szektoronként egy - vélekedett a vezérigazgató. Mivel egy rendszerben, egy technológiai folyamaton keresztül történnek majd például az elszámolások, összehasonlíthatóvá válik a cégek ügyviteli szolgáltatásainak működése. Az MVM Kontó Zrt. jelenleg az MVM csoport 1200 milliárdos összárbevételű, mintegy 32 társaságának pénzügyi és számviteli szolgáltatója, a most megcélzott társasági kör árbevétele mintegy 200 milliárd forint.

Az MVM Kontó 300 millió forintos jegyzett tőkével rendelkezik, 134 munkavállalóval működik, a mostani beruházás eredményeként 3 új városban, Tatabányán, Kecskeméten és Miskolcon nyílik irodája, és mintegy 200 új alkalmazottat vesz fel. Gombkötő hangsúlyozta: az érintett cégekben gazdasági HR tevékenységet ellátó dolgozók számára biztosított, hogy a továbbiakban az MVM Kontónál folytassák munkájukat.

Hány munkavállalót érint?

Arról, hogy a központosítás hány munkavállalót érint, az MVM Kontó és az MNV sem tudott pontos információt adni, elmondásuk szerint azért, mert jelenleg rendkívül széttagolt a vállalatok működése. Tari István, a MNV Zrt. Társaságokért Felelős Igazgatóság igazgatója úgy fogalmazott: a fejlesztés egyik lényege pont a működési mechanizmus egyszerűsítése, mivel jelenleg ugyanazt a feladatot a társaságok különböző munkaterületeken oldják meg. Példaként említette, hogy van olyan vállalat, ahol a sofőr saját maga rögzíti munkaidejét, de olyan is, ahol erre van külön adminisztráció, ezeket a rendszerbeli különbségeket össze kell hangolni.

A regionális közlekedési központoknál és a regionális víziközmű társaságok több száz szereplős piacán hatalmas területi integrációk voltak az utóbbi években, egy 2015. november-decemberében végzett felmérés és átvilágítás alapján az MNV azonban arra a következtetésre jutott, hogy a hatékonyabb működés érdekében belső, funkcionális integráció szükséges. Az üzleti döntések meghozatala viszont továbbra is a társaságok hatásköre - hangsúlyozta az igazgató.

Jelentős átalakulásra kell számítani

Tari szerint mindkét ágazatban jelentős átalakulásra kell számítani, a közösségi közlekedés piacán fokozódó versenyhelyzet miatt pontosan kell tudni, mennyibe kerül egy kilométer, a víziközmű társaságoknál pedig az üzemi eredmény növelése a cél. Az MNV Zrt. a szolgáltató központba áthelyezett szolgáltatások hatékonyság javulása mellett hosszú távon azt várja, hogy a továbbra is a társaságok által végzett alapvető üzleti folyamatok hatékonysága is javulni fog, megerősítve a társaságok versenyképességét.

Kórász Tamás, a KPMG partnere, a KOMP programiroda vezetője szerint a projekt előnye egyebek között, hogy a társcégektől átvehetőek a jó gyakorlatok, illetve a széttagolt tudás egyesítésével költséghatékonyabban és professzionálisabban lehet egyes számviteli, pénzügyi, bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújtani. Példaként említette, hogy egyes társaságoknak eddig 20 napig tartott a havi zárás elkészítése, ami az új tervek szerint 5 napra csökken majd. Eddig 278 dolgozóra jutott egy bérszámfejtő, ez a fejlesztésekkel 500-520-ra nő. A papír alapú működést egy korszerű, elektronikus munkafolyamat-támogató rendszer váltja fel, ami olcsóbban működtethető és átláthatóbb. A vállalatok biztosak lehetnek abban is, hogy minden - így az adóbevallások, bérszámfejtés, bérutalás - határidőre elkészül, emellett egyértelműen látszik majd, hogy kinek, milyen cafeteria jár és megkapta-e.

Három hullám

Az eseményen kiosztott tájékoztatás szerint az előzetes megtérülési számítás, megvalósíthatósági tanulmány szerint a vonatkozó folyamatok elvégzésének költsége 2026-ig várhatóan csaknem 20 százalékkal csökken. Jelenleg a projekt részletes tervezése folyik, az egységesítés három lépésben történik, az első hullám 2017. január elsején indul, a második 2017. szeptember elsején, míg az utolsó 2018. január elsején.