Veszélyben az ingyenes házhozszállítás

A tavalyi mintegy 30 millió online vásárlás 69 százalékát vitték ki külső logisztikai cégek, a kézbesítés pedig az esetek többségében a vevőknek ingyen volt. A rendszer viszont mind a szállítóknak, mind az árusítóknak kényelmetlen, változás jöhet - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu friss online kiskereskedelmi index kutatásából.
Szabó Dániel, 2017. május 25. csütörtök, 10:52

Tavaly még jól jártak a vevők az ingyenesen ajánlott kiszállítással, de mind a logisztikai cégek, mind a kereskedők veszíthettek a rendszeren. Az egyre inkább terjedő, sokszor értékhatártól független ingyenes kiszállítás mellett ugyanis az apróbb rendeléseknél a cégek valójában nem tudták ki termelni a profitábilis árrést, míg a logisztikai cégeken megnőtt a terhelés.

A legnagyobb e-kereskedők ugyanis szinte egész évben értékhatár nélküli ingyenes kézbesítéssel hirdették akcióikat. A szállítás tekintetében így az árérzékeny fogyasztók tömegeit terelte - a normál körülmények között olcsóbb - átadópontokról az ingyenesen kínált házhoz szállítás irányába, miközben az átadópontokra csak azok kérték rendeléseiket, akik a pontok tényleges előnyeit akarták kihasználni (pl.: mert útba esik, vagy mert jobban tervezhető az átvétel időpontja) - írják közleményükben a kutatás készítői.

Buknak a kereskedők

A GKI szerint fenntarthatatlan pályára állt az ígért ingyenes kiszállítás rendszere: a vevők ugyanis magas szolgáltatási színvonalat várnak el, de továbbra is árérzékenyek. A logisztikai szereplők viszont azért, mert egyre többen rendelnek online, harcolnak a cégekkel kötött partnerségért, ehhez pedig bővítették az általuk kínált megoldásokat és a minőségre fókuszálva értéknövelt szolgáltatásaikkal meneteltek előre (időablakos kiszállítás, helyszíni bankkártyás fizetés, futár elérhetőségének megadása, online címmódosítás.) Így a szállítók költségei is megnőttek.

A boltok oldalán ugyanakkor az ingyenesség és az akciózási kényszer miatt ezek a többlet költségek sokáig nem jelenhettek meg a szállítási díjakban. A fenti folyamatok eredményeképp kialakult egy olyan online vásárlói környezet, ahol a vásárlók széleskörű és magas minőségű szolgáltatást várnak el, mindezt ingyenes szállítással és nagymértékű leárazásokkal. (Ez akár oda is vezethet, hogy a Mabyt.hu-hoz hasonlóan további webáruházak tűnhetnek el.)

A kiszállítás árazása több, jellemzően sávosan árazott tétel (alapdíj, e-útdíj, üzemanyagfelár, utánvét kezelési díj, értesítési és módosítási szolgáltatások díjai) együtteséből tevődik össze. Emiatt a szállítási módok vevői árait a kereskedők úgy állapítják meg, hogy jellemző csomagméretekkel és átlagos kosárértékekkel számolnak. Utóbbi mértékét - azaz a kosárértéket - értékhatárhoz kötött ingyenességgel mesterségesen is lehet terelni, biztosítva ezzel a viszonylag stabil szállítási díjat. A vevői irányba kommunikált ingyenesség hatására ez a tervezhetőség nagy mértékben romlik.

Forrás: GKI

Feledésbe merültek a csomagpontok

A tavalyi évben az ingyenesség miatt az árérzékeny vásárlók átterelődtek a rendelésekhez, így az egy évvel korábbi 44 százalékról 50 százalékra emelkedett a házhoz szállítás aránya a vásárlásokon belül. Az átadóponti átvételek aránya 21 százalékról 19 százalék alá süllyedt. Darabszámban viszont nem volt eltérés - nagyjából ugyanannyi rendelést vettek át, csak az e-vásárlás lett népszerűbb olyanoknál, akik inkább házhoz kérik az árut.

A 2016-os évben a 30 millió online rendelésből 4,6 milliót átvevőponton vettek át a vevők. A csomagpontos rendszer 2009 óta van jelen, azóta már különálló piacnak tekinthető és 7 szereplő mintegy 4000 átadópontot tart fenn. A különféle pont-típusok között rendelési szám tekintetében egyre komolyabb szerep jut a csomagautomatáknak is, ráadásul a csomagküldés ezeknél a termináloknál oda-vissza megoldott, így a szereplők komoly figyelmet fordítanak a C2C szegmens kiszolgálására is.

A saját bolti átvételek súlya is csökkent a vásárlásszámon belül. Mellette viszont az FMCG szektor dinamikus fejlődésének eredményeképp tavaly 4 százalék fölé emelkedett a saját futáros kiszállítások súlya.

A legjobb a Foxpost, a legaktívabb a GLS

Az OKI kutatásban részt vett kereskedők tranzakciós számai alapján, 2016-ban a legtöbb csomagot a GLS kézbesítette házhoz, őt követte az MPL és a DPD. Átadópontok terén a Pick Pack Pontok a piacvezetők.

A kézbesített volumenek mellett a kereskedők egyéni tapasztalataik alapján is értékelték partnereiket. Az 1 és 5 közötti osztályzatok átlagaként létrejött logisztikai sorrend szerint a Foxpost szolgáltatásával a legelégedettebbek a kereskedők.

HOZZÁSZÓLÁSOK