Tavaly magas kapacitáskihasználtság mellett, jellemzően a szükségesnél kevesebb dolgozói létszámmal üzemeltek az ország legnagyobb autógyárai. A munkaerőhiány miatt kialakult helyzet tág lehetőséget kínált a dolgozóknak, hogy a normál műszakon felül túlórák, éjszakai-, hétvégi műszakok, vagy egyéb módszerek keretében jelentősen "megdobják" a havi alapbérüket. (Hogy az egyes cégeknél ez mennyi lehetett, arra nincsenek publikus adatok. A hr-szolgáltatók statisztikái alapján bruttó 130 és 200 ezer forint között mozoghattak tavaly a fizikai munkakörök havi alapbérei).

Nem véletlen, hogy az autóipar szellemi dolgozóit "fényben járóknak" nevezi a szakmai tolvajnyelv, velük szemben állnak a fizikai dolgozók, akik értelemszerűen a sötétben is aktívak.

Erős melós fizetések

Egy fizikai dolgozó a feldolgozóiparban 2016-ban nettó 142 700 forintot keresett a KSH adatai szerint. Ebben az összegben a bérpótlékok, a kiegészítő fizetés és a prémiumok is benne vannak.

Ehhez képest a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nél közel nettó 204 ezer forintot vihettek haza átlagosan a fizikai munkások tavaly - derül ki a cég beszámolóiból. Mivel ez az összeget a teljes bérköltségből és az átlagos állományi létszámból kalkuláltuk, ebben is benne van valamennyi extra bér, pótlék vagy jutalom.

Nincsenek benne ugyanakkor béren kívüli juttatások, amelyek bruttó összege (az eltérő adózás miatt itt nehéz lenne nettót számolni) évi 587 ezret tesznek ki.

A Mercedesnél - szintén a beszámoló alapján - lapunk tavaly 186 ezer forintot kalkulált a nettó bérjellegű kifizetésere, vagyis jelentősen emelkedett az átlag egy év alatt.

A cégnél 2867 fizikai és 688 szellemi foglalkoztatott dolgozott 2016-ban.

Nem "szűkölködtek" a fizikai munkások az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft.-nél sem, ahol átlagosan 233 ezer forint vihettek haza. Ez ugyanakkor csak kicsivel magasabb a tavaly előtti 232 ezernél. Tavaly a cég megerősítette a kiemelkedően magas bérek tényét, amely nem meglepő amiatt sem, hogy egy szentgotthárdinak igazán nem nehéz Ausztriában munkát keresni. Vagyis az Opelnek (elvileg) az osztrák bérekkel kell versenyeznie. Ehhez még átlagosan 390 ezer forint egyéb kifizetés is hozzájön.

A cégek főbb mérlegadatai (2016, milliárd Ft)
MegnevezésAudiMercedesOpelSuzuki
Bevétel2,351,0653,3710,3
Adózás előtti eredmény108,720,7910,1
Adófizetés
2,10,700,3
Bérek és járulékok
94,419,68,615,9
Fizikai dolgozók száma (fő)
7608286710002724
Szellemi dolgozók (fő)3880688281281
Forrás: beszámolók

Az Opelnél dolgoznak a legkevesebben a négy nagy gyár között. A fizikai dolgozók átlagos létszáma tavaly ezer fő volt, a szellemieké 281 fő.

Az Audi Hungaria Motor Kft.-nél az átlag melósbér átlépi a nettó 275 ezret, amely szintén emelkedett a tavaly előtti 267 ezerhez képest (ebbe feltehetően beleszámítják a 13. havi bérkifizetéseket, a jelenléti bónuszt, valamint a túlóra, és egyéb díjakat, prémiumokat is). A fizetéseken felüli juttatások átlagos értéke eléri az évi bruttó 1,7 millió forintot a beszámoló szerint.

Az Audi jelentős foglalkoztató: tavaly 7608 fizikai és 3880 szellemi munkakört töltöttek be náluk.

A Magyar Suzuki Zrt. beszámolója nem bontja fizikai és szellemi dolgozókra az alkalmazottakat. A teljes létszámra vetített átlagbér nettó 245 ezer forint.

A Suzuki dolgozói létszáma: 2724 fizikai és 281 szellemi.

Félmilliós bérek szellemi munkáért

A KSH szerint tavaly a feldolgozóiparban dolgozó szellemi foglalkoztatásúak nettó 302 ezer forintot vittek haza, amely szintén alacsonyabb, mint a nagy autógyárak bérei.

A Mercedesnél az átlagos "szellemi bér" nettó 377 500 forint, az Opelnél 487 500, az Audinál pedig 500 ezer forint, amelyhez még szintén jönnek egyéb juttatások.

Így töltik az államkasszát

Bár a nagy autógyárak a bevételükhöz képest nem fizetnek be túl sok társasági adót, a dolgozók utáni adókon és járulékokon keresztül szépen töltik az államkasszát.

A magyar Audi 2350 milliárd forint bevétel és 109 milliárd forint adózás előtti eredmény mellett 2,1 milliárd forint társasági adót (taó) fizetett be. Bérekre és járulékokra ugyanakkor 94 milliárdot költött, amelyből 46 milliárd ment az államkasszába. Ebben nincsenek benne a béren kívüli juttatások után fizetett közterhek.

A Mercedes a mintegy 1060 milliárdos bevétel és 21 milliárdos adózás előtti eredmény mellett mindössze 742 millió forint társasági adót fizetett be, viszont a bérek után majdnem 10 milliárddal gazdagította a költségvetést.

Az Opel 53 milliárdos bevétele és 9 adózás előtti nyeresége mellett az idén nem fizetett taót, viszont a dolgozók után több mint 4 milliárd forint került az államkasszába.

A Suzuki 710 milliárdos bevételt ért el, amely 12 milliárdos adózás előtti eredményhez volt elég. Ebből a társasági adó 314 milliót tett ki. A dolgozók után viszont befizettek 7,6 milliárdot.

A négy nagy cég összesen 67 milliárdot fizetett ki adók és járulékok formájában és ebben természetesen nincsenek benne azok a munkavállalók, akik a gyárak beszállítóinál dolgoznak.