A három-ötezer lakos feletti önkormányzatok előszeretettel bízzák meg saját tulajdonban lévő vállalkozásaikat egyes önkormányzati (városüzemeltetési, közterület-fenntartási, köztisztasági vagy egyéb) feladatok végrehajtásával. Az önkormányzat és a 100 százalékos tulajdonában lévő gazdasági társaság közötti szerződéskötést nem kell megelőznie közbeszerzési eljárásnak, erre a közbeszerzési törvény lehetőséget ad. Ennek a lehetőségnek azonban szigorú feltételei vannak, amelyeket az önkormányzatok zöme jelenleg nem vesz figyelembe - hívja fel a figyelmet a Körics Euroconsulting Kft. Az ilyen inhouse, azaz házon belüli beszerzések törvényi határideje három év, amelynek leteltét követően a jogsértés szankciókat eredményezhet. A közbeszerzési szabályok alóli kivételt indokolni kell. A hatékony közpénzfelhasználás érdekében háromévente kötelező külső, független szakértővel gazdaságossági hatáselemzést (átvilágítást) készíttetni a feladatellátásról, a megbízott szervezet tevékenységéről. További szigorú feltétel, hogy a szerződő partner forgalmának 90 százaléka az önkormányzattal kötött szerződések teljesítéséből kell, hogy megvalósuljon. Amennyiben az önkormányzat nem készítteti el a hatáselemzést, a három év lejártával megszűnik a szerződés közte és gazdálkodó szervezete között. (Ez független attól, hogy a szerződést hány évre kötötték, mivel a törvény felülírja az ettől eltérő, hosszabb kikötést.) Így a feladatot az önkormányzat vagy újra saját szervezetén belül, a polgármesteri hivatal állományával látja el, vagy pedig közbeszerzési eljárás keretében kiválasztja az arra alkalmas szolgáltatót. Ennek költségei az önkormányzatot terhelik. A közbeszerzési törvény április 1-jétől hatályos módosítását követően már valamennyi eljárást hirdetménnyel kell indítani és az eredményéről is kötelező tájékoztatót közzétenni, ez eljárásonként legalább 350 ezer forintba kerül.