Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
- Mikor és hol került kapcsolatba a rádiótelefonnal összefüggő technikai megoldásokkal? - A nyolcvanas évek közepén az Egyesült Államokban. A nemzeti szolgáltatót, az AT&T-t ekkor már hét regionális távközlési vállalatra osztották fel, szabaddá téve ezzel a piacot. Az amerikai reformnak - noha az országban nagyon jó volt a vezetékes szolgáltatás is - fontos szárnya volt a mobiltelefon. Ez a folyamat Európában csak tíz évvel később kezdődött, először a nagy lakatlan területekkel rendelkező skandináv országokban. A mobiltelefonban rejlő lehetőségek mindenesetre már a nyolcvanas években látszottak. Villamosmérnökként ráadásul volt „előéletem”: a televízió- és URH-adók ugyancsak magas frekvencián működő, nagy teljesítményű, 24 órás, országos ellátást biztosító, hangátvitelre alkalmas berendezések. A külföldön vállalt munkában azonban az is szerepet játszott, hogy a műszaki értelmiség akkoriban idehaza keveset keresett. - E téren történt valami változás napjainkra? - Az évfolyam-találkozóinkon rendre az derül ki, kevesen maradtak meg eredeti szakmájuknál. Jelenleg nem ekkora mértékű az elvándorlás és a szakemberek jobb hazai elismertségét bizonyítja a német kormány informatikusok számára munkalehetőséget biztosító programjának vártnál gyengébb népszerűsége. A magyar ember egyébként szerintem akkor boldog, ha innovatív, alkotó munkát végezhet, erre pedig itthon sokszor kedvezőbbek a feltételek. Ráadásul nem bírjuk a monotóniát és leginkább az új kihívások motiválnak. - Új kihívásokkal bőven számolniuk kell. A Westel jelenleg mennyire van „partiban” a vezető nyugati szolgáltatókkal? - A vezető külföldi cégek szolgáltatási kultúráinak elsajátítása kezdetben komoly erőfeszítéseket igényelt. A kilencvenes évek második felében viszont már számos tekintetben az „élenjárók” közé kerültünk, van olyan piackutató cég, amely például az ügyfelek megtartása terén elért eredmények tekintetében a Lufthansa mellé sorolt bennünket. A közelmúltban Japánban tartottam előadást, ott tapasztalhattam, hogy gondolkodásmódban sem vagyunk lemaradva. Mindez nem adhat alapot önelégültségre, a mobiltelefónia még számos kihívást takar. Sokszor azt próbáljuk megcsinálni, amit még nem is ismerünk. - Ebben az iparágban mennyivel lehet előre tervezni? Pár évre, egy évtizedre, netán tovább is? - Annyit látni: valamennyi ágazat teljesítményére pozitívan hat a mobiltelefónia tömegessé válása és még ebben az évtizedben jelentősen növeljük az adatszolgáltatási sebességet, bővítjük az internetes elérési lehetőségeket. A letöltés sokkal gyorsabb, gazdaságosabb lesz. Az is megjósolható, hogy ez a technika hamarosan erőteljesebb hatást gyakorol az emberiségre, mint a televízió, holott utóbbi is jócskán megváltoztatta életünket. - Meddig terjedhetnek a mobiltelefonok nyújtotta szolgáltatások? - Természetesen léteznek határok. Meggyőződésem: a mobiloknak nem kell „kiváltaniuk” a televíziót, filmet pedig változatlanul moziban néznék. Ugyanakkor az ügyfelek kényelme, a jobb tájékozódás érdekében nagyobb lesz a mobilok „ablakainak” mérete. A képátvitel megvalósítása felé tett újabb lépésként jönnek a nagy felbontású, színes, kihajtható kijelzőjű telefonok. Biztos vagyok benne, nagy élmény lesz látni a beszélgetőpartnert. Drávucz Péter