A kínaiak megérkeztek Görögországba - állapítja meg a BBC tudósítása. Az ország déli kikötővárosában Pireuszban síneken közlekedő hatalmas daruk rakják hajókról teherautókra a konténereket, szokatlanul élénk tempóban a gazdasági válságban vergődő országban. A magyarázat egyszerű: a kínai állami tulajdonú Cosco hajógyár 500 millió euróért megszerezte a terminál üzemeltetési jogát, és első dolga volt saját logisztikai rendszerének kiépítése a kikötőben. Ez az utóbbi évek legnagyobb külföldi befektetése Görögországban, amely kulcsfontosságú kaput nyit Kína előtt az európai piac eléréséhez.

Mindenfelé kiváló üzleti lehetőségeket látunk - jelentette ki Csang Anming, a létesítmény helyettes vezetője. A kikötő kínálta esélyt megragadtuk és sikerrel jártunk. Szerinte a két ország vállalkozásainak kölcsönösen szükségük van egymásra. Ez a diplomatikus megfogalmazás nem feledtetheti a tényt, hogy Görögországnak az EU-IMF kedvezményes hitelért cserébe privatizációból is bevételeket kellene teremtenie, ami nem megy valami sikeresen. Az eredeti terv 50 milliárd euró bevétel volt, amit 11 milliárd szállítottak le.

Állampolgárság a letelepülőknek

A nyugati cégek részben a magas államadósság, részben a szociális bizonytalanság miatt nem szívesen vinnék a pénzüket Görögországba, így maradnak a keletiek. Az ország gázvezetékrendszerét üzemeltető Desfa az azeri állami olajvállalat, a Socar kezébe került, és a Depa gázszolgáltató egyetlen komoly kérője is az orosz Gazprom volt. Antonisz Szamrasz görög miniszterelnök májusi kínai látogatásán Peking jelezte, hogy érdeklik a kikötők, a repülőterek, sőt esetleg az nemzeti vasúthálózat üzemeltetési joga is.

Athén - hasonlóan a magyar állampolgárságot-befektetésért programhoz - görögországi letelepedési lehetőséget kínál azoknak a külföldieknek, akik 250 ezer euró értékben vásárolnak ingatlant. Egy kínai férfi volt az első, aki élt ezzel a lehetőséggel. A görög cégek igyekeznek kihasználni az új távol-keleti kapcsolatot: növelik exportjukat, igaz, ez még mindig csupán tizenketted része a Görögországban irányuló kínai kivitelnek.

Nem leszünk gyarmat

A Cosco megduplázta ugyan az irányítása alatt álló kikötő konténerátrakási kapacitását, ám nem nyerte meg a dolgozók tetszését, hogy a szakszervezet-alapítást megtiltotta. A másik pireuszi terminál továbbra is állami kézben van, és Gjorgosz Gogosz helyi szakszervezeti vezető azt akarja, hogy így is maradjon. Szerinte a kínaiak csak kihasználják Görögország sérülékenységét, semmi sem érdekli őket saját érdekeiken kívül. A Cosco nem hozta létre azokat a munkahelyeket, amelyeket megígért.