Felpuhította az elektronikus cigaretták hirdetésével kapcsolatos szabályozást a reklámozást szabályozó brit Committee of Advertising Practice (CAP) testület - jelentette a BBC. A döntés lényege, hogy a november 10-étől maga a termék, az e-cigaretta is megjelenhet a hirdetésekben. Jelenleg csak a viszonylag újfajta dohányzási lehetőség erényeit ecsetelhetik a gyártók reklámjaikban.

A döntéssel a CAP igyekszik rendet tenni az összekuszálódott szabályozásban. Nagy-Britanniában tilos a dohánytermékek reklámozása a nagyközönségnek szóló médiatermékekben, ugyanakkor megengedett a meghatározott szakmai közösségen belül terjesztett sajtótermékekben (trade press). Az e-cigaretta mintegy beszorult e két szabály közé, mivel ezeket akkor találták ki, amikor még ez a termékfajta nem létezett.

A gond az, hogy nem dohánytermék, ugyanakkor nikotint tartalmaz azaz úgy használják, mint egy cigarettát. E két tulajdonságnak eredője, hogy az e-cigaretták szívása nem vezet passzív dohányzáshoz, mert az eközben keletkező "füst" valójában alapvetően vízgőz. A tisztázatlan helyzet következménye volt, hogy nem voltak láthatóak a reklámokban - mivel úgy néznek ki, mint egy cigaretta.

Óvatosan!

Az ezt feloldó új szabálynak ugyanakkor kemény megkötései vannak. Az e-cigaretta-hirdetés nem szólhat a 18 éven aluliakhoz, ezért nem reflektálhat a fiatalok kultúrájára és nem építhet a fiatalok kultúrájára jellemző dolgokhoz. Nem bátoríthatja a dohányzást elvetőket arra, hogy rászokjanak a cigarettázásra. Nem állíthatja, hogy az e-cigaretta biztonságosabb vagy egészségesebb, mint a hagyományos dohány termékek fogyasztása. Nem tartalmazhat a egészséggel kapcsolatos állításokat, kivéve ha azokat a hivatalos egészségügyi hatóság igazolja.

A CAP igazgatója, Shahriar Coupal állítása szerint világos szabályozást akartak alkotni. Véleményük szerint sikerült a gyermekeket védő rendszert kidolgozni, miközben jelenleg még folyik a vita az e-cigaretták ártalmairól, illetve hasznairól.