Bezár az autógyár - ez megráz egy egész kontinenst

Magyarországon sokan nem tudják, hogy Ausztrália saját autómárkával büszkélkedhetett egészen október 20-áig. Ezen a napon gördült le a futószalagról az utolsó Holden márkájú autó. Az ausztrálok generációi jártak ilyen járgányokon, nem csoda, hogy nehezen viselik a nemzeti autógyártás végét.
Komócsin Sándor, 2017. október 20. péntek, 19:03

Imádjuk a futballt, a húsos pitét, a kengurukat és a Holden autókat - így szólt a nemzeti autómárka egyik tévéhirdetése az 1970-es években, jól jellemezve az ausztrálok viszonyát a Holdenhez. A Ford és a Toyota után október 20-án az amerikai General Motors tulajdonában lévő Holden is befejezte az autógyártást Ausztráliában - derül ki a BBC cikkéből.

A Holden eredetileg nyeregkészítő üzem volt, majd elkezdett motorkerékpárokat, majd autókarosszériákat gyártani. A második világháború után az ausztrál kormány úgy gondolta, eljött az ideje, hogy az országot autóipari nagyhatalommá tegyék, aminek alapfeltétele egy nemzeti márka megteremtése.

Szerelembe estek

A márka Holden 48-215 névre keresztelt első típusa 1948-ban jelent meg a piacon és a helyi autósok rögtön beleszerettek. Ez volt az az autó, amelyet gyerekkorunkban először megismertünk, ezen nőttünk fel - magyarázza a bensőséges viszonyt Jason Fischer, a Gosford Classic Car Museum szakértője, miközben egész kollekciót mutat a klasszikus típusból a BBC újságírójának.

Az apám egy Holdenen vitt haza a kórházból kiskoromban, a nagypapámnak is volt egy ilyen autója - végül is ez az első ausztrálok által ausztráloknak gyártott személyautó. A típus előnye volt, hogy kibírta az ausztrál vidék durva időjárását és útviszonyait.

Az 1960-as és az 1970-es években törzsi lojalitás alakult ki a márka és használói között. Ezzel csak a Ford tudott versenyezni, amely szintén elkezdte a helyi autógyártást. Harmadiknak a japán Toyota telepedett le a kontinensnyi szigeten 1963-ban. Ez a két évtized volt a Holden aranykora, amelynek az autóimportot terhelő magas vámok leépítése vetett véget.

Hiú remények

Az ausztrálok abban bíztak, hogy nemzeti márkájuk versenyképes lesz a világpiacon - legalábbis Ázsia déli felén és Dél-Amerikában. A védővámok azonban nem tettek jót a hatékonyságnak: a cég autói ugyan eljutottak a Közel-Keletre és Brazíliába is és a Commodore modell (amelynek utolsó változata gyakorlatilag egy Opel Insignia) még az elmúlt másfél évtizedben is viszonylag jól fogyott, ám a cég nem volt versenyképes.

A történetnek vége szakadt, és a love stoy immáron csak a tetoválások terén és veteránautók piacán folytatódhat. A BBC újságírója felkeresett egy autószalont Sydney déli részén, ahol nem talált olyan munkást, akinek a kezén ne lett volna Holden-tetoválás. A tulajdonos szerint nagy veszteség az országának a nemzeti autógyártás megszűnése.

Bizonytalan jövő

Jelenleg azt tapasztalják, hogy a használt autók iránt érdeklődő autósok majdnem háromnegyede valamilyen Holdent keres. Akinek van elég pénze és garázsa ahhoz, hogy veteránautót tartson, jól járhat. Ha vigyáz a most megszerzett régiségre, garantáltan többért tudja majd eladni, mint amennyiért vette.

Ausztrália azonban már csak abban bízhat, hogy a villanyautók rohamos terjedése megroppantja a hagyományos autók piacát, ami talán csődbe taszítja az ágazat néhány nagy cégét is. Ez utat nyithatna azelőtt, hogy az elektromos meghajtásra alapozva a semmiből újjáépítsék a nemzeti autógyártást.

(A nyitókép forrása: Shutterstock.com)

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2017.10.21 20:31

troll, 2017. október 21., szombat 10:05
"a japánok és a német prémiummárkák uralják a piacot." - Ez legfeljebb annyira igaz, mint a világ bármely más részén. A szeptemberi eladási listán az első 8-ban három japán márka van, mellette 2 koreai, 2 amerikai és a VW.
A német prémiummárkák közt a Mercedes a 10.,a BMW 14.,Audi 15..

A Toyota és VW egyeduralmát az elektromos, önvezető és hálózatba kapcsolt autók és a kínai márkák alapjaiban meg fogják kérdőjelezni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laatoo, 2017.10.21 10:10

@troll: Vége az lesz h. marad a Toyota meg a VW., aztán nagy mennyiségben fognak termelni selejtet, pont úgy ahogy az amerikai piacot négy élelmiszergyártó uralja.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2017.10.21 10:05

a holdent évtizedekkel ezelőtt felvásárolta a general motors, azóta gyakorlatilag opeleket gyártottak holden márkanéven.

egyébként ausztrália túl kicsi piac, a munkaerő pedig túl drága ahhoz, hogy meg tudjon ott élni egy autógyártó cég.

a japánok és a német prémiummárkák uralják a piacot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laatoo, 2017.10.21 09:25

@zana: jaj hagyjad már ezeket a sánta példákat. Itt arról van szó, hogy állami beavatkozás (ezt hívják vegyes gazdaságnak, ami a legnagyobb jólétet teremtette a II. vh. után) nélkül a tiszta piaci verseny, csak egy pár óriás vállalatnak biztosít fennmaradást. Erre mondta G. Orwell h. "ez még felelőtlenebb, mint a tervutasításos rendszer". Ha Te ettől a rendszertől (tisztán piaci alapú) várod a szebb "jövőt, gazdagabb Magyarországot" akkor te ebből semmit nem értesz. Megint egy idézet (G. O) "ti. a versenynek van egy tulajdonsága, az, hogy ezt meg is szokták nyerni". A nyertes az mindent visz, a vesztes meg sz_Opik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.10.21 09:13

@zana:
Egyetértek veled. Van olyan magyar oligarcha, aki csak akkor "csinál" valamit, ha van hozzá állami támogatás, azaz ingyenpénz. A másik agyhalott olyan lakásokat épít Orbánnak, amelyek már 50 évvel ezelőtt is elvaultnak számítottak - állami támogatással. Az autógyártás négy kerékre és megannyi furfangra épül. DE a végeredmény a lényeg. Kinek mi kell. Ez eléggé ijesztő, de a terméket el is kell adni. A négy kerék az viszont négy kerék marad.

A magyar buszgyártás egy nevetséges siralomház, ahol megannyi fusis barkácsol össze megannyi elmebeteg rendelésére megannyi selejtet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html