A Kolozsvárt elkerülő sztrádaszakaszon harminc kilométert már leaszfaltoztak, amire a koptatóréteg is hamarosan felkerül - tájékoztattak a pályaépítő cég illetékesei.

Korábban a Bechtel azt ígérte, hogy a gépkocsivezetők legkésőbb októberben birtokba vehetik a pályát, ám ehhez ideiglenes felhajtókat kellet volna építeni ami újabb pluszkiadást jelentene az államnak. Ezért inkább két hónappal kitolták a szakasz átadását.

Mint ismeretes, a Borst Brassóval összekötő autópálya építését még 2004-ben az amerikai Bechtel vállalatra bízta az akkori kormány. Az eredeti forgatókönyv szerint a 415 kilométeres sztráda 2,2 miliárd euróból 2012-re épült volna meg. Az azóta eltelt időszakban azonban a határidőket többször is módosították, annak ellenére, hogy a román állam mindeddig közel 3 milliárd eurót fizetett ki úgy, hogy máig nincs egyetlen kilométer használható sztrádaszakasz sem.

Az autópályát irreálisan magas áron építi a Bechtel, amihez az is hozzáadódik, hogy az állam a piaci árnál jóval drágábban számolja el az építkezési anyagokat. A bukaresti vezetés a Bechtel cégnek 125-135 eurót fizet egy köbméter betonért, miközben az átlagos piaci ár hetven-kilencven euró körül mozog.

De hasonló eltérések van a kő, a homok és egyéb építőanyagok esetében is - írja a bukaresti Új Magyar Szó helyi szakemberekre hivatkozva. Ennek következtében a pályaépítés költségei várhatóan elérik majd az eredeti ár akár háromszorosát is - figyelmeztetnek a szakértők.

Ennek ellenére a miniszterelnök optimizmusa töretlen, mint mondta: az infrastrukturális beruházások a gazdasági válság idején is a kormány prioritásai közé tartoznak, így az állami költségvetés 20 százalékát továbbra is a beruházásokra fordítják. Az ígéretek szerint a decembertől autózható szakaszon egyelőre nem tervezik autópályadíj bevezetését.