Az eddigi kormányok nem voltak exportorientáltak, így egyfajta torz gazdaságszerkezet jött létre - vélte Horváth Miklós, a Magyar Külgazdasági Szövetség elnöke a Világgazdaság konferenciáján. Szerinte ugyanakkor jó hír, hogy a mostani kormány felismerte, hogy erős export nélkül nem lehet gazdasági növekedés, így a lépést egyfajta korrekciós kísérletnek nevezte.

Azzal kapcsolatban, hogy a magyar kkv-k az összes export 15 százalékát teszik ki, elmondta, hogy ez rendkívül kevés, mondhatni ennyi saját piaca van a magyar cégeknek, a többi főképp az idetelepült multinacionális nagyvállalatoknak köszönhető.

A nagyoknak sem könnyű

A növekedés folytatásához legnagyobb kihívás a munkaerő-hiány, hiszen sokan vándorolnak ki Nyugat-Európába - vallotta be Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója, majd hozzátette, hogy ez nem sajátos probléma, számos erős magyar középvállalat is találkozik ezzel a gonddal. Szerinte éppen ezért nem eszközökre kell költeni az uniós forrásokat, hanem szakemberekre, így a határon túlról jövő pénzek elköltésének módján is változtatna a szakember.

A Richternél nagy gondot okoz, hogy megállt az orosz gazdasági növekedés, amely a legnagyobb piacának számít a cégnek - jelentette Orosz András, a Richter Gedeon exportigazgatója, aki szerint emellett az ukrán válság is komoly gondot okoz. Ugyanakkor a cégnek alapelve, hogy több lábon kell állni, így Nyugat-Európából is egyre nagyobb árbevételre tesz szert a cég, amivel párhuzamosan Kínában és Latin-Amerikában is terjeszkednek.

A Graboplast teljesítményének több mint 90 százaléka exportból jön, ahhoz hogy növekedni tudjunk, számos alkalommal kellett változtatnia a cégnek - mondta Jancsó Péter, a vállalat elnök-vezérigazgatója. Az orosz és az ukrán piac visszaesése nekik is komoly gondot okozott, de akárcsak a Richternél, itt is a nyugati piacok erősödése hozhatja a mentőövet. A szakember kiemelte, hogy akár belföldi, akár külföldi terjeszkedésről beszélünk, erős kutatás-marketingre van szükség, szerinte ugyanis azok lesznek a sikeresek, akik lassan, de biztosan építkeznek. Ez azonban így sem könnyű, hiszen például mára már minden hulladékot, amit a cég termel, feldolgoznak, ám ezzel is csak annyit értek el, hogy most már indulhatnak egyes nyugati országok állami tenderein. Nyerni még nem nyertünk, de legalább már indulhatunk - kommentált Jancsó.

Szerencse is kell

Egy IBM delegációnak választania kellett az orosz, a bolgár és a magyar terjeszkedés közül - mesélt egy régi történetet Sinkó. Először itt jártak, majd kimentek Moszkvába, ahol mindent rendben találtak, ám este a szállodában tányérokat találtak az ágyak alatt. Amikor rákérdeztek, kiderült, hogy ez a csótányok elleni egyfajta rovarcsapda volt. Ekkor pontosan tudták, hogy a német mérnököket nem tudták volna oda csábítani élni. Ezután elugrottak Bulgáriába is, ahol mindennel elégedettek voltak a helyi gyárral, ám kiderült, hogy korábban pont ez a gyár volt az, amely ellopta az IBM know-how-ját, így ez is kiesett. Hazafelé visszatértek Magyarországra és sikerült mindenben megállapodni - hangsúlyozta Sinkó, majd hozzátette, hogy ennek köszönhető, hogy néhány éven keresztül ez a vállalkozás lett Magyarország legnagyobb exportőre.

Az exporthoz szerencse is kell, erre jó példa a Richter kínai jelenléte, ahol egy tőlük teljesen független vállalatfelvásárlásnak köszönhetően sikerült mára közös vállalatot létrehozniuk a helyi partnerrel - mondta Orosz. Szerinte az is nagyon fontos, hogy jó partnereket találjunk. Erre példaként elmondta, hogy a nyugat-európai hálózatukat öt országban indították el, ám egy idő után a spanyol iroda felhívta őket, hogy van ott egy szakember, aki szívesen tartana egy beszámolót a portugál piacról. "Zseniális ember jött előadást tartani, aki hamarosan fel is vettünk, ma meg már Nyugat-Európát nézve éppen Portugáliában a legnagyobb a Richter piaci részesedése" - emelte ki Orosz.

A Google fordító nem elég

Tíz esetből 3-4-szer is előfordul, hogy egy cég úgy próbál meg betörni a német piacra, hogy ahhoz internetes fordítót használ - mondta Csordás Ferenc, az Ungarnconsulting ügyvezető igazgatója. További hiba a minőség kérdése, ami sokszor teljesen relevánsnak tűnik, ám nem egy cég bukott már meg emiatt. Szerinte ugyanis, ami a szerződésben rögzítve van, azt feltétlenül tartani kell, márpedig tipikus hiba, hogy amikor beesik az egyik német megrendelés, akkor az első pár szállításkor ugyan megfelelő minőséget küldenek, de idővel folyamatosan csökken a színvonal. A másik pont, hogy a magyarnál tízszer nagyobb piacra (német-osztrák-svájci) lényegesen nagyobb mértékben kell szállítani, mint arra sokan számítanak, előfordult, hogy emiatt bukott meg egy üzlet.

Az arab piacokon az üzletkötés kultúrája is más, így erre is fel kell készülni - mondta Erdős Gergely, az Insomnia ügyvezető igazgatója. Ilyen fontos részlet például, hogy először mindig a legidősebb embert szólítsuk meg, hogy a családjáról szóljon az első kérdés, de az sem mindegy, hogy a nőkkel hogyan bánunk. Illik megtisztelni azzal, a mellettünk ülőt, hogy megismerjük a kultúráját - vélte Erdős, aki szerint ezen figyelmességek hiányában könnyen lemaradhatunk az üzletről.

Az ázsiai üzleti kultúrát is érdemes tanulmányozni, hiszen ők is egyre nyitottabbak - ha egy névjegykártyát például két kézzel veszünk át Kínában, akkor az már egy jó kiindulópont - értett egyet Varga Tímea, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt (MNKH) külpiaci igazgatója is.