BUX
39962

Döbbenetes változás előtt áll a csoki

Forradalmi átalakuláson eshet át a csokoládé, ha igaz a Nestlé állítása, miszerint a csoki ízének változása nélkül képes drasztikusan csökkentei az édesség cukortartalmát. A találmányt mindenesetre levédették.

Napi.hu, 2016. december 1. csütörtök, 14:58

Tudományos áttörést ért el a csokoládé gyártásában a Nestlé - idézi a cég bejelentését a BCC. Az újítás segítségével az egyebek mellett a Kitkatról és az Aeróról ismert vállalat képes 40 százalékkal mérsékelni a csoki cukortartalmát anélkül, hogy emiatt kevésbé édes lenne az édesség.

A vállalat azt is közölte, hogy új technológiáját szabadalmi védettség alá vetette és csak 2018-tól vezeti be termékeinek gyártásában. A találmány lényege a ködös fogalmazás szerint az, hogy átalakították a cukor szerkezetét, amelynek következtében gyorsabban olvad.

Ezzel "átveri" a fogyasztók ízlelőbimbóját, azaz édesebbnek érezteti a terméket, mint amennyire édesnek valós cukortartalma alapján lennie kellene. Stefan Catsicas, a Nestlé vezető technológusa "igazi kutatási áttörésnek" minősíti újításukat.

Mi van a háttérben?

Nehéz megmondani, mennyi cukor van a csokoládétermékekben, mert ez attól függően változik, hogy mely cég termékét vesszük szemügyre. Egy tejcsokoládé cukortartalma általában 50 százalék körül alakul, amelynek egy része a termék előállításához használt tejből származik. A fehér csokiknál 60 százalékra is felmehet a cukortartalom.

A fekete csokik esetén jóval nagyobb szórás: a 40 százalékos cukortartalomtól a nulláig terjed a skála, bár az utóbbit az emberek többsége túlságosan keserűnek tartja.

Julian Cooper élelmiszer-tudománnyal foglalkozó professzor jelentősnek tartja a Nestlé felfedezését. Tudományos szempontból is fontos eredményről van szó, emellett segíthetnek azokon az embereken, akik keresik a cukorfogyasztásuk csökkentésének módját. Másrészt üzleti szempontból bejöhet az újítás, ugyanis hogy sokan úgy gondolják: ha kevesebb a cukor a kedvenc csokijukban, akkor többet ehetnek belőle.

"Rohamoznak" a csokifigurák
Brazíliába, Dél-Afrikába, Svájcba és Belgiumba is a Nestlé diósgyőri üzeméből hozza a csokifigurákat a Mikulás - írta a cég közleményében. Összesen öt kontinens 24 országát kiszolgálják ki, alkalmazkodva a helyi ízléshez.Diósgyőrben több évtizedes múltra tekint vissza a figurák gyártása. Az idei karácsonyi szezonra több mint 60 millió darab készült az ottani üzemben, ami majdnem 1900 tonnának felel meg. A termelés kilenctizedét exportálják. A közel négyszáz embert foglalkoztató diósgyőri gyár minden terméke valódi csokoládéból készül.A magyar édességipar idén bolti áron 200 milliárd forint forgalmat bonyolíthat le, ami ötszázalékos bővülésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest - idézte az MTI a Magyar Édességgyártók Szövetségének bejelentését. A piacot a külföldi gyártók uralják 85-86 százalékos súllyal. A magyar gyártóktól származó termékek értéke mintegy 30 milliárd forint.