Nem titok, hogy a világ népessége elöregszik, az ENSZ adatai szerint 205-ben kétmilliárd 60 év feletti ember él majd a világon, ami kétszer több e korosztály mai létszámánál - kezdi "A cégek futnak az ezüstdollárok után" című cikkét a BBC. A kormányok és a politikusok a világ minden táján azon studíroznak, hogyan lehet fedezni az idősek arányának növekedéséből fakadó költségeket. Az üzenet lényegében az, hogy a társadalom nem engedheti meg magának az idősekkel járó pluszkiadásokat.

Ez nem csupán embertelen, hanem közgazdaságilag sem helyénvaló állítás - hangsúlyozza Jody Holtzman az 50 éven felülieket képviselő amerikai AARP civil szervezet tagja. Az okos vállalkozások esélyt látnak az úgynevezett ezüstgazdaságban, az ezüstdollárokban, azaz az idősebbeknek szóló termékek és szolgáltatások értékesítésében.

Nem úgy van az!

Csak a washingtoni politikusok látják pénzügyi tehernek 100 millió amerikai állampolgár szükségleteinek kielégítését, az üzleti szektor lehetőséget lát ebben - véli Holtzman. Az AARP adatai szerint az 50 felettiek évente 7,1 ezer milliárd dollár értékű üzleti tevékenység létrejöttét segítik elő. Ez magában foglalja a fogyasztói javakra költött 3 ezer, illetve az egészségügyi ellátásra fordított 1,6 ezer milliárdjukat. Összességében olyan a piacot teremtenek, amely amerikaiak millióinak ad munkát.

Nem járhat azonban bárki sikerrel, aki megcélozza az idősebbeket. Viszonylag régi találmány például az olyan mobiltelefon, amelyen egy gombnyomással segítséget hívhat a bajba került telefonáló. A kaliforniai GreatCall ezen a szolgáltatásfajtán belül tanácsadást kínál ügyfeleinek: a vészjelző gomb megnyomása után a cég ügyfélszolgálata jelentkezik, amely további segítséget hívhat, vagy tanácsot adhat és GPS helymeghatározó rendszerrel be is tudja lőni a hívó helyzetét.

Nem olyan egyszerű

A rendszer az előfizetők egészségügyi előéletének ismertében olyan tanácsokat nyújthat, amelyek segítségével megspórolható az orvoshoz járás egy része. A vállalkozás alapítója azonban hamar rájött, hogy mindezek az előnyök nem magától értetődőek ügyfeleiknek. David Inns, aki marketinggel foglalkozott a GreatCall megalapítása előtt, megértette, hogy az idősek nem szeretik, ha öregekként kezelik őket. Az erre emlékeztető szavak kerülendők. Ezért hagyták el promóciós anyagikból a "félelem" szót, helyette a szolgáltatásuk kínálta "szabadságot" hangsúlyozzák. A "sérülésveszély" a különleges telefonnak köszönhető "magabiztosságnak" adta át a helyét.

Esettanulmány lehetne annak bizonyítására, mennyire alábecsülik még a cégek is az idős vásárlók kínálta lehetőségeket, a Los Angele-i GTX esete. Ez a vállalat a futók edzésének segítésére, teljesítményük könnyű mérésére kifejlesztett egy olyan cipőtalpat, amelybe GPS-rendszert építettek. Egy az ezüstgazdasággal foglalkozó szakember hívta fel a figyelmüket arra, hogy meg kellene próbálniuk az ezüstgenerációnak is kínálni a terméküket.

Sokan szenvednek ugyanis Alzheimer-kórban, az elbutulás (demencia) súlyos változatában. Egy részük hajlamos az elkóborlásra, ezért állandó felügyeletre szorul, általában idősek otthonába kerül. A GPS-es cipőtalp segítségével azonban a távolról is figyelheti helyzetüket valamelyik családtagjuk vagy más gondozójuk. A GTX felismerte a lehetőséget: hamarosan előáll a termék időseknek szánt változatával.

Nem csupán high-tech

Aki jól ismeri ezt a korosztályt, az anélkül is indíthat rájuk építő vállalkozást, hogy valamilyen különleges technológiára támaszkodna. Jó példa erre a Julie és William Buck házaspár "alkalmazkodó ruházatot" kínáló cége, amelyet 37 évvel ezelőtt alapították Seattle-ben. Julie Buck adminisztrátorként dolgozott egy ápolónőket képző intézményben. Itt figyelte meg, milyen nagy szükségük van az idősebbeknek a könnyen fel- és levehető ruhadarabokra.

Ha egy ingen a gombok mögé tépőzárat teszünk, akkor a kívülálló semmi különbséget nem lát, ám aki úgy akar kinézni, mint régen, de a ki- és begombolás már gondot okoz neki, az ezzel a kis trükkel megoldhatja a problémáját. Senki sem fog rájönni a turpisságra - derül ki Buck asszony szavaiból. Csak meg kell figyelni, mi a gondjuk az időseknek, és ki kell találni a megoldást. Cégük, a Buck & Buck az interneten, illetve katalógusokból árulja termékeit, 25 alkalmazott foglalkoztatásával.