Komplett vízióval lepte meg az egyesült államokbeli Colorado Springsben tartott űrtanácskozás résztvevőit Jeff Bezos, az internetgazdaság egyik úttörője, az Amazon.com internetes áruház alapítója - derült ki a Financial Times (FT) cikkéből.

Szerinte olyan gazdasági forradalom indítható el az űrturizmusban, mint amilyen az elektronikus kereskedelem területén az ezredforduló körüli években lejátszódott.

Kiindulópontja technikai szempontból ugyanaz, amivel egy másik amerikai mágnás, Elon Musk, a Tesla villanyautók atyjának SpaceX nevű cége kísérletezik: többször felhasználható hordozórakétát kell alkotni. Ettől várják az űrutazás - vagy legalábbis a Föld közeli űrugrás - költségeinek jelentős csökkentését.

Fejlesztenek

Bezos, aki 1994-ben hozta létre az Amazont, Blue Origin néven alapította meg űripari vállalkozását. A cég feladata, hogy kifejlesszen egy újrahasznosítható rendszert az űrturisták utaztatására. Emellett egy metán üzemanyagú hordozórakétán is dolgoznak. A tervek szerint jövőre lövik fel első embert szállító tesztrakétájukat, majd 2018-ban viszik fel a világűr peremére az első fizetős turistákat.

A biztos bizniszt sem hanyagolják el - emlékeztet az FT. A Blue Origin a Vulcan névre keresztelt horodzóeszköz-rendszer hajtóműveinek legesélyesebb szállítója. A Vulcant a United Launch Alliance vállalkozás fejleszti azzal a céllal, hogy űripari szolgáltatásokat nyújtson az USA hadseregének.

A "nagy titok"

Bezos egy hasonlattal tette érhetőbbé, mire gondol. Amikor az online áruházban megvásárolt árucikkeket postán kiszállító Amazont létrehozta, akkor nem kellett foglalkoznia a vállalkozásához szükséges alapvető infrastruktúra kialakításával. A csomagküldő cégek teljesen, az internet hálózata kiterjedtebben a rendelkezésére állt. Ugyanez igaz volt másokra is, akik hasonló vállalkozásba fogtak.

Ahhoz, hogy az új vállalkozók "csodálatos dolgokat vihessenek végbe" a világűrben, szükség van egy hasonló, bárki számára viszonylag olcsón elérhető infrastruktúrára. A Blue Origin feladata ennek a technológiának, a könnyen elérhető űrszállító rendszernek a kifejlesztése.

Drága

A kilövések jelenleg olyan drágák, hogy a költségek csak a legfontosabb ügyek érdekében vállalhatók. Ilyen a nemzetbiztonság - célzott űripari vállalkozása nem mellékes melléktevékenységére. Egy év alatt mindössze 50 jármű indult el az űrbe tavaly. A United Launch Alliance darabonként 164 millió dollárért (45 milliárd forint, három futballstadion ára) lövi ki az USA biztonságának erősítését szolgáló műholdakat.

Drága volt

Ahhoz hogy ez változzon, mindenképpen többször használható hordozórendszerre van szükség. Szakértők szerint a korábbi űrsiklóprogram költségeinek elszállásáért egyebek mellett a sok egyszer használatos részegység, például a külső üzemanyagtartály pótlásának ára, illetve a rendkívüli fizikai terhelésnek kitett járművek karbantartása tehető felelőssé - derült ki a Forbes korábbi cikkéből.

A kilövések költsége 1,2-1,3 milliárd dollár (330-357 milliárd forint, a 4-es metró árával összevethető összeg) között mozgott az űrsiklók használatának kezdetét, a nyolcvanas évek elejét követő három évtizedben.

Bezos abban bízik, hogy az űrturizmusnak köszönhetően a Blue Origin hidrogént elégető BE-3-as rakétája lesz a világ leggyakrabban használt, legmegbízhatóbb hordozóeszköze. Optimizmusát táplálhatja, hogy a SpaceX sikeresen hozott vissza hordozórakétákat a szárazföldre és a tengeren úszó platformra is. (Arról nem szól a fáma, mibe került az ezt követő karbantartás-felújítás - a szerk.)