Ez a katasztrófa jó a magyaroknak

A kemény brexit kiütheti a brit ipart, ám a Nagy-Britannián kívülről érkezett néhai vendégmunkások jelentős része immáron vezetői beosztásban dolgozik munkaadójánál, ezért a szigetország európai uniós kilépése után is szükség van a munkájukra.
Komócsin Sándor, 2017. november 16. csütörtök, 19:16

Az Egyesült Királyság feldolgozóiparának évi közel 17 milliárd angol font (mintegy 6000 milliárd forint, a paksi bővítésre adott orosz hitel kétszerese) veszteséget okozhat az EU-ba irányuló export csökkenése a brexitet követően - derül ki a Baker McKenzie ügyvédi iroda és az Oxford Economics tanulmányából.

A szigetország feldolgozóiparának 60 százalékkal kellene növelnie a nem uniós piacokra irányuló exportját annak érdekében, hogy egy esetleges "kemény brexit" esetén ellensúlyozza az unió felé irányuló kivitel visszaesését.

Vám

A járműipar, a technológiai és egészségügyi gyártó szektor, illetve a fogyasztói javak gyártása a brit feldolgozóipari GDP 42 százalékát adja. A szigetország EU-ba irányuló teljes exportjának 45 százalékáért felelősek ezek az ágazatok, amelyek kivitelének 49 százaléka az unióba irányul. A brexitet követően azonban a vám- és a nem vámjellegű költségek összesítése alapján az unióba érkező brit kivitel költségei évi 3,8 milliárd fonttal emelkedhetnek ezekben a szektorokban.

A legnagyobb kiadásnövekedésre a járműipar számíthat, itt a vám- és nem vám jellegű többletköltségek elérhetik az évi 2,1 milliárd fontot. Az EU-ba irányuló kivitel visszaesésével ez az ágazat korábbi exportbevétele több mint ötödét veszítheti el. A járműipar közel nyolcmilliárd, a fogyasztási cikkek gyártásában működő cégek pedig több mint ötmilliárd angol font veszteséget szenvedhetnek el a "kemény Brexit" hatására.

Munkaerőhiány

Az Egyesült Királyságban a fogyasztási cikkek gyártásában dolgozók több mint negyede nem brit, de EU-s állampolgár. A járműipar dolgozóinak kilenc, az egészségügyi gyártók alkalmazottainak közel tíz százaléka tartozik ebbe a körbe. Az utóbbi szektorban ugyanakkor az uniós munkavállalók több mint fele magasabb, szakértői vagy vezetői pozíciót tölt be.

Fehérváry Ákos, a Baker McKenzie budapesti irodájának partnere szerint valószínű, hogy az uniós, így a magyar munkavállalók helyzete is rendeződhet, hiszen a brit piacon maradásuk az Egyesült Királyság érdekeit is szolgálja.

A brit ipar elsősorban az Egyesült Államokban vagy Kínában remélhet az EU-s exportlehetőségeket kiváltó új piacokat.  A legnehezebb helyzetben a fogyasztási cikkek gyártása van, hiszen az Egyesült Királyság e szektorának, harmadik (azaz nem EU-s) országokba irányuló exportját mintegy 150 százalékkal kellene növelnie a kemény brexit negatív hatásainak kiegyenlítéséhez.

A nyitókép forrása: Daniel Leal-Olivas, AFP

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2017.11.17 00:57

@zana: neked meg még szamárra se tellett, csak öszvérre...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2017.11.17 00:53

@Bahnsteig_Eins:
A szamár amin lovagolsz nem benzint zabál, hanem szénát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2017.11.16 21:17

@RealMan: volt itt pár napja egy link a totalcar.hu-ra, az "Arisztokratát a zongoratanárnak" c. cikkre, egy gyönyörű Jaguár XJ X308 fotójával. 2000 körüli kocsi, és hihetetlen szép!! Ha nem volna már egy hasonló korú és nagyságú amerikai benzinzabáló kocsim, akkor első látásra beleszerettem volna ebbe a Jaguárba, de így is igen mély érzelmeket váltott ki belőlem...
:)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.11.16 20:57

http://totalcar.hu/magazin/szerelem/angolipar/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2017.11.16 20:54

@Bahnsteig_Eins:
Az angoloknak jó kis autógyártása volt - a Vauxhall ( Opel ), a Jaguar, a Rover, Austin-Morris, a Triumph ( nekem is volt egy anno, Herald 1,3-as ) Rolls-Royce, stb. Atyavilág, hova tűntek ezek
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html