BUX
38517

Ez már nem az a luxus lesz?

A luxusipar jóval hamarabb lerázta magáról a válság okozta károkat, mint azt sokan várták - állapította meg a Boston Consulting Group (BCG) összefoglaló jelentése a luxus világáról. Bár a vezető brandek rendre számottevő árbevétel- és profitnövekedésről számoltak be az utóbbi időben, ez nem azt jelenti, hogy minden visszatér a megszokott mederbe.

NAPI, 2011. január 15. szombat, 10:01

A Napi Gazdaság hétvégi számának cikkeAz ebben a szegmensben működő vállalatok ugyan továbbra is óvatosak a növekedési kilátásokat illetően, de a vezető brandek tulajdonosai rendre számottevő árbevétel- és profitnövekedésről számoltak be az utóbbi időben. Ez azonban nem jelenti azt - állítja a tanácsadó csoport tanulmánya -, hogy az üzlet visszatér a megszokott mederbe. A recesszió nemcsak a kereslet szűkülését jelentette, hanem olyan fordulópontot hozott számos trendben - beleértve a fogyasztói szokások és a versenyfeltételek gyökeres változásait -, amelynek eredményeképpen megkophat a luxus világának misztikuma is.Ma már nem elég egy brand növekedéséhez az, hogy ikonikus és exkluzív és mind kevesebb az olyan vevő is, aki könnyedén elfogadja a magas árakat a luxus jeleként. Eleve nehéz definiálni, mi is az, hogy luxus - teszik hozzá a jelentés készítői -, de a fogyasztók többsége ezt a fogalmat a minőséggel, a ritkasággal, a kifinomultsággal társítja, nemcsak a luxusipar hagyományos területein (órák és ékszerek, divatcikkek, bőráruk és kiegészítők, kozmetikumok és parfümök), hanem olyanokon is, mint az ételek és italok, az utazás, a szállodák, az autók, a fürdők vagy akár a telefonok. Az ily módon szélesen értelmezett globális luxuspiac értékét közel ezermilliárd dollárra teszik a BCG szakértői, míg a hagyományos területek összértéke csak 150-180 milliárd között mozog.A luxus világának egyik alapvető jegye mindig is a felsőbbrendűség volt; ez túlment a kézművességben, a szolgáltatás minőségében, az imázson, magában foglalta azt is, hogy az ebben mozgó vállalatok kiválóan teljesítenek, magas haszonkulccsal dolgoznak. Ez - mint a legutóbbi válságban is igazolódott - sokszor még a nehéz időkben is inkább a normának számított, semmint kivételes teljesítménynek, a cégek mindig számíthattak arra a gazdag rétegre, amely a luxuscikkekkel különbözteti meg magát másoktól. Ezzel együtt a kereslet mostani gyors újjáéledése elfedi azt, hogy ez az ágazat is komoly kihívásokkal néz szembe - figyelmeztet a BCG. Az elmúlt néhány évben négy, a válság után is tovább élő trend devalválta a luxus fogalmát: az ízlés és a vásárlói magatartás megváltozása, az új piacok felemelkedése, az igazi luxus definíciójának elmosódása és az új média előretörése.Megérzik a luxuspiacok szereplői azt is, hogy a válság nyomán visszatetszővé vált a kilencvenes évek végét, a kétezresek elejét jellemző hivalkodó fogyasztás - amikor tömegek küzdenek nehézségekkel, akkor még azok sem feltétlenül szórják a pénzt, akik megtehetnék, ráadásul sokan vannak a korábbi nagy dőzsölők között olyanok is, akik mára maguk is bajba kerültek. Ezzel együtt a BCG elemzői arra számítanak, hogy a feltűnő luxusfogyasztás valamelyest visszatér, ha a fellendülés megerősödik - de így is jobban megnézik majd a vevők, hogy mire költik a pénzüket -, az extravagáns és impulzív vásárlásokkal jellemezhető megfontolatlan fogyasztás azonban már nem éri el a válság előtti csúcsokat.