A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek. A piaci változások regisztrálását több cég - köztük a Bloomberg, a Platts és a Reuters - végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a február 1 - február 5-e közötti időszakban 5,9 százalékkal került lejjebb, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 6,3-6,9 százalékkal csökkentek az árak. A benzin ára a hét első felében csökkent, csütörtökön 15-25 dollárral megemelkedett, majd pénteken ismér árcsökkenés volt.

A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,3 százalékkal nőtt a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 4,3-4,9 százalékos volt a drágulás. A hét folyamán a dízel ára is mindhárom piacon az első két nap csökkent, majd szerda-csütörtökön emelkedett, s pénteken ismét csökkent. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása tendenciájában követte az olajár mozgását.

A forint árfolyama a február 1 - február 5-i héten 281 forint/dollár körül ingadozott, hat és fél forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban kissé erősödött, a dollár árfolyama viszont jelentősebben gyengült az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. Az forintárfolyam erősödése felerősítette a benzinár csökkenését forintban számolva, más oldalról az erősödés fékezte a dízel áremelkedését forintban mérve.

Ezek a piacok mérvadóak számunkra

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 8 százalékos, az ARA piacon 9%-os, az NWE piacon 8,3 százalékos árcsökkenés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 1%-os áremelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 1,9-2,4 százalékos emelkedést mutatnak az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében - a 27 százalékos áfával is növelten - a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 5-6, a másik két piacon is 6-7 forint közötti árcsökkenést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a mediterrán piaci árakat, vagy a másik két piac árait alapul véve csak ártartás várható. Hétfőn, február 8-án, a benzinnél 5 forint körüli árcsökkentés bejelentése lehetséges, a dízelnél nem várható változtatás.

A benzin ára 312 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 300 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 4,5, a gázolaj ára 13,5 százalékkal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 9,3 százalékkal több benzint és 21 százalékkal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

Kína befékez - Irán a gázra lép

A Brent spot kőolaj ára a héten 30-33 dollár között változott, heti átlagban csak közel 30 centtel, 0,8 százalékkal emelkedett az ár. Az árak az első két nap csökkentek, szerdán és csütörtökön emelkedtek, majd pénteken ismét csökkentek. A heti olajpiaci fejleményeket az árcsökkenés irányába az tolta, hogy a túltermelés jelentős, a kereslet a kínai gazdaság problémái miatt csak kissé növekedhet, valamint a készletszintek rekordszinten vannak.

Az áremelkedést elsősorban az okozta, hogy egyes OPEC országok a hét végén megbeszéléseket tartanak, s a kereskedők remélik, hogy a termelés visszafogására vonatkozó tervek talán mégis megvalósulnak. Emellett a dollár gyengült a vezető devizákhoz viszonyítva, amely a legfontosabb oka az áremelkedésnek. Irán a szankciók részleges visszavonása miatt azt tervezi, hogy dollár helyett euróban kereskedne. Egyébként megérkezett az első (angol-svájci) vásárló az iráni Bandar Mahshahr kikötőbe fűtőolajat vásárolni.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,3 dollárral nőtt az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét folyamán végig a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten jelentősebben megemelkedett, mivel a Brent határidős ára emelkedett, a WTI ára pedig 0,9 dollárral csökkent.

Nincs olajszomj nyugaton sem

Az európai üzemanyagpiacokon a benzin iránti kereslet jelentősen mérséklődött. Az amerikai kereslet megszűnt a magas készletszintek miatt, a nyugat-afrikai piacon pedig a fizetőképes kereslet hiányzik. Nigéria olaj-benzin barter-megállapodásokat tervez a dollár hiánya miatt. Az ázsiai piacokon a kereslet a jövő héten kezdődő holdújév-ünnepségek miatt lecsökkent, de ennek emelkedését várják a kereskedők a jövő héten. Az ARA kikötőkben raktározott benzin-, de főképp a tüzelőolaj-készletek igen magas szinten vannak.

Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, de kissé mérséklődő, s ez talán segíti a tankereken raktározott dízel mennyiségének mérséklődését. Az Egyesült Államok felől érkező dízel mennyisége csökkent a finomítói felújítások miatt, de hasonló okok miatt mérséklődött a közel-keleti import is. A hajózási adatok szerint azonban a következő hetekben ismét jelentős mennyiségű dízel érkezik meg Európába, s ez növeli majd a kínálatot. A kereskedők abban reménykednek, hogy a szokásos januári mélypontot követően az európai dízel-kereslet megélénkül a szezonális forgalomnak megfelelően.