A finn fővárosban, az ország legnagyobb, 640 ezer lakosú városában, úgy akarják kiszorítani a belvárosokból az autókat, hogy hatékony közlekedési alternatívát teremtenek, és arra ösztönzik a város lakosait, hogy ne használjanak autót a belső kerületekben - írta a portál.

A Helsinkiben lakók nagy része rendszeresen használja a helyi tömegközlekedést. A városvezetés is sokat tesz azért, hogy a helyi lakosok könnyebben letehessék az autójukat, a várostervezés szerves része a tömegközlekedés fejlesztése, de más módokon is segítenek, például olyan városi útszakaszok kialakításával, ahol a sebességi korlátot az autók számára csökkentették, az ott közlekedő villamosoknak viszont nagy sebességet engedélyeznek.

Oslo, a norvég főváros azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra az 1990-es szint 95 százalékára csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. Most újra nekifutnak az autók kiszorításának, de a korában felmerült totális tiltás helyett más stratégiát választottak: a városvezetés egyszerűen megszüntetné a belvárosi parkolóhelyeket. Jelenleg 650 parkolóhely van a belvárosban, ezek helyén közösségi tereket, például játszóteret vagy kulturális eseményeknek helyet adó felületeket alakítanának ki, vagy egyszerűen bicikliparkolóként használnák őket.

A tervet három fázisban hajtanák végre: az első fázisban, még idén az összes felszíni parkolóhelyet megszüntetnék a belső kerületben, jövőre, a második fázisban több utat is lezárnak a forgalom elől és több mint 60 kilométernyi kerékpárutat építenek, a harmadik fázisban, 2019-ben pedig felülvizsgálják az eredményeket, és akár kiterjeszthetik a stratégia megvalósítását - olvasható a Portfolio írásában.